Journalistic Writing (5 cr)
Code: KU00BY98-3003
General information
- Enrollment
-
02.07.2023 - 30.10.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.10.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 12 - 26
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
- Teachers
- Johanna Ailio
- Teacher in charge
- Johanna Ailio
- Groups
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
- Course
- KU00BY98
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
24.10.-14.12.2023
24.10. Journalistin ammatillinen asema, uutistoimituksen arki ja toimittajan tehtävät journalistisessa prosessissa
25.10. Erilaiset journalistiset juttutyypit ja niiden ominaispiirteet
31.10. Journalistiset uutiskriteerit ja uutiskynnys
2.11. Uutiskirjoittamisen perusteet: uutisen rakenne, kielenhuolto
9.11. Toimittajan tapa työskennellä: haastattelu, tiedonlähteet
16.11. Tiedonhankinnan perusteet: ideointi ja toteutus
21.11. Uutistuotanto: ideointi, haastattelu, lähteiden hankinta, lähdekritiikki
23.11. Uutistuotanto: haastattelukysymysten laadinta, haastateltavan tavoittaminen, juttukeikka
28.11. Uutistuotanto: jutun kirjoittaminen, eri kirjoitustyylit, palaute
30.11. Uutisen rakenne, editointi ja uutiskieli
7.12. Uutistuotanto: editointi, palautteen antaminen ja saaminen
12.12. Uutistuotanto ja erilaiset juttutyypit: kestävä kehitys
14.12. Oman jutun versiointi: uutinen, premi, nettiuutinen ja somejulkaisu
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- journalismin keskeiset ammattieettiset periaatteet
- keskeiset journalistiset uutiskriteerit
- journalististen juttujen ideoimisen alkeet
- laatia toimivat haastattelukysymykset ja toteuttaa teknisesti onnistuneen tiedonhankinnan
- uutiskirjoittamisen alkeet
- tunnistaa erilaisten journalististen tekstien ydinasiat ja ominaispiirteet
- suunnitella ja kirjoittaa monimediajournalistiseen ympäristöön soveltuvia tekstityyppejä
- uutistuotannon toimituksellisen prosessin ja toimituksellisen roolituksen
- käsitellä kestävän kehityksen teemoja journalistisessa työssä
Content
Students take over the news criteria, the language and structure of the written news, and also learn about other types of journalistic texts. Students become familiar with information retrieval and source criticism as well as interview technology as essential tools for journalists. Under the guidance of the teacher, the students think of news stories and give each other feedback on these.
Teaching methods
Johdantoluennot ja toimitustyön kaltainen toiminta: juttujen ideointi, toteuttaminen, työn loppuun vieminen, palautteen saaminen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot ja itsenäinen työskentely.
Student workload
Opintojaksolla harjoitellaan journalististen tekstien kirjoittamisen alkeita. Opiskelijat pääsevät kirjoittamaan ideoimiaan uutisaiheita. Jutun teko hoidetaan omalla ajalla.
Opintojaksolla hiotaan yhdessä aiheita, jutun toteutusta ja haastattelukysymyksiä.
Opiskelija ottaa omalla ajallaan yhteyden haastateltavaan sekä hoitaa haastattelun ja jutun kirjoittamisen.
Opintojaksolla sparrataan, editoidaan ja arvioidaan kokonaisuutta yhdessä. Jutuista annetaan ja saadaan palautetta.
Opiskelija hoitaa mahdolliset juttukeikat, kuten tiedotustilaisuudet, haastattelut ja gallupit, omalla ajalla ja sovitusti.
Opintojaksolla mietitään yhdessä jutun kuvittamista ja visuaalista ilmettä.
Uutistuotannon prosessi käydään läpi yhdessä aina jutun sisällöstä ja rakenteesta lähtien kielenhuoltoon ja editointiin asti.
Juttu versioidaan printtiin, verkkoon, premille ja somejulkaisuksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat:
Omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja harjoitusjuttujen laatu. Tuntiaktiivisuus ja tunnilla suoritettaviin tehtäviin osallistuminen. Poissaolojen määrä.
Hylätty (0)
Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia, julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa hyödyntää harjoituksissaan erilaisia journalistisia tyylilajeja. Hän kykenee rakentamaan selkeän ja informatiivisen otsikko- ja ingressikokonaisuuden. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutuissaan erityistä luovuutta tai kunnianhimoa, esimerkiksi aiheen tai asiaan perehtymisen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti.