Skip to main content

Information Management in Social and Health Services (5 cr)

Code: MS00BR52-3002

General information


Enrollment
01.05.2021 - 01.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Master of Business Administration, Management of Social and Health Services and Business
Teachers
Heli Aramo-Immonen
Tuuli Lahti
Teacher in charge
Heli Aramo-Immonen
Course
MS00BR52
No reservations found for realization MS00BR52-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet. Hän ymmärtää siihen liittyviä käsitteitä, malleja ja prosesseja, ja osaa hyödyntää tietovarantoja omassa työssään.

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannot ja niiden hyötykäyttö
- Tiedolla johtamisen haasteet, mahdollisuudet, käsitteet, mallit ja prosessit

Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää:
06.10.2020 kello 09:00-16:15
01.12.2020 kello 09:00-16:15
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Objective

After completing the course, the student is able to:
· to process information for the needs of social and health care services and business
· manage information
· knows how to manage information

Content

· Management of social and health services
· Legislative changes and utilization of data resources
· Models of data management to support leadership
· Digital management of knowledge management and information management

Materials

Oppimisympäristössä ilmoitettu soveltuva verkkomateriaali ja oheiskirjallisuus, kuten:
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Sillanpää, V., Helander, N., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019). Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Laihonen, H. , Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H., Lönnqvist, A., Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Juvenes Print. Tampere.

Teaching methods

Lähiopetus, vierailijaluennot, ryhmätyöskentely, verkko-oppimistehtävät sekä itsenäinen kirjallinen oppimistehtävä.

Exam schedules

Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävissä orientoidutaan opintojakson teemoihin ja pohditaan aihetta. Lähiopetuksessa perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä tietojohtamisen käsitteisiin ja prosesseihin. Lähiopetuksen aikana pohditaan myös tietojohtamisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuullaan asiantuntijaluentoja tietojohtamisen käytännön sovelluksista.
Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.
Yksilötehtävissä harjoitellaan sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.

Student workload

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 16 h
Itsenäinen opiskelu: 75 h
Ryhmätyö: 44 h
Yhteensä: 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Evaluation methods and criteria

Arviointiasteikko H-5
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Failed (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Assessment criteria, good (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Arvosana 5 edellyttää kiitettävää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.

Further information

Opetuksessa hyödynnetään verkkoympäristöjä mm. Padlet, Teams ja Zoom.

Go back to top of page