Functional Anatomy 2 (5 cr)
Code: TH00BD94-3006
General information
- Enrollment
-
02.05.2022 - 09.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.08.2022 - 23.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3 . Open UAS : 3.)
- Groups
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
- Small groups
- For Open UAS students only
- Course
- TH00BD94
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson tarkka toteutussuunnitelma löytyy opintojakson ITSistä syyslukukauden alkaessa
ENNAKKOTEHTÄVÄ:
Tutustu ennen opintojakson alkua opintojakson toteutukseen ITSissä.
Sisältöteemoja:
biomekaniikka
hermoston (keskus- ja ääreishermosto) anatomia
Hermosolun rakenne ja toiminta, Synapsin toiminta
Motoriikan säätely; aistifysiologia ja motorinen toiminta
Lihasfysiologia, voimantuottoon vaikuttavat tekijät
Lapsen hermostollinen kehitys 0-2 vuotiaana
Sydän- ja verisuonianatomia sekä -fysiologia ja säätely.
Hengityselimistön anatomia ja fysiologia sekä säätely
Objective
The student is in physiotherapy process able to
• explain the structures and the principles of physiology of the central and peripheral nervous system of a human,
• explain the development and maturation of the human nervous system during the first year of life,
• explain the structures and the principles of physiology of respiratory and circulatory organs,
• explain the principles of muscle physiology,
• explain the structural and neural factors affecting on power output.
Content
Anatomy: structures of central and peripheral nervous system, development and maturation during the first year, structures of the respiratory and circulatory system.
Physiology: structure and functions of the nerve cell, motor behavior regulation and sensory functions in motor regulation (neurophysiology), muscle and load physiology, heart rate regulation, blood circulation and regulation, respiratory physiology, respiratory diffusion and respiratory regulation.
Materials
Toiminnallinen anatomia ja fysiologia 2: TENTTIALUE
ITSin luentomateriaali +
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia
s. 39-43 ATP ja solujen energia-aineenvaihdunta
s. 46-51 Solun rakenne ja toiminta
s. 64-76 Kuljetus solukalvon läpi
s. 104-145 Hermosto : s. 148-155 Yleistä aisteista (jos koet tarvetta; aistit kokonaisuudessaan) .
s. 236-252 Lihakset
s. 268-312 Verenkiertoelimistö
s. 356-376 Hengityselimistö
Neuroplastisiteetti: Kauranen, 2011. Motoriikan säätely, kpl 2.3 Hermoston plastisiteetti motorisen oppimisen taustalla
tai
Lundy-Ekman, 2013 tai uudempi. Neuroscience. kpl 4 Neuroplasticity
Aistien merkityksen kannalta opetuksen tueksi löytyy luettavaa:
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
s. 27-46 Aistien merkitys. Liikkeiden ja liikkumisen säätely
tai
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely. s.156-179, 1.4.4 Aistijärjestelmät ja palaute motoriikan säätelyssä.
Nousevat radat:
Lundy-Ekman, 2013/2018. Neuroscience. s106-119
Motoriikan säätely osalta opetuksen tueksi löytyy luettavaa:
-Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen; kpl 1.3.3-1.3.4 (s.62-97; menee osittain hieman liiankin syvälle asiaan…)
Laskevat radat:
Lundy-Ekman, 2013. Neuroscience. s.197-204.
Lihasfysiologiaan lisälukemistoa
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
* 1.6 Poikkijuovaisen lihaskudoksen fysiologia (s.93-115)
* 1.7 Lihasväsymyksestä lihasvoimaan (s.117-130)
Biomekaniikka:
Kauranen, Nurkka , 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Johdanto s. 9-11, 1.2 Biomekaniikan tutkimus s. 16-17 1.4. Liikkumisen biomekaniikka ja 1.4.1. Perusliikkuminen 24-27. 4.2.2 Pyörimisliike 4.3 Voima s. 228 asti (ei väliaineen vastusta) 4.4 Voiman vääntökyky
Teaching methods
Hyödynnämme tavoitteellisesti monimuotoisia oppimismenetelmiä. Opintojakson toteutus perustuu ns. flipped learning -pedagogiikkaan, jossa opiskelija valmistautuu tapaamisiin itsenäisesti ennakkoon lukemalla ja mahdollisia oppimis tehtäviä tekemällä. Valmistautuminen on tarkoitus tehdä niin hyvin, että tapaamisissa asiaa voi työstää eri tavoin; pienryhmissä, opettajajohtoisesti tai itsenäisten tehtävien avulla.
Exam schedules
Löytyvät tarkemmasta toteutussuunnitelmasta ITSistä ja toteutuvat lukujärjestyksen mukaisesti
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
Erilaiset tapaamisissa toteutuvat tehtävät, joihin valmistautuminen tapahtuu ennakkoon materiaalia lukemalla.
Opiskelijan työnä 5 op on kokonaisuudessaan tenttiin valmistautuminen mukaanlukien 135 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson tenttiin
Hylätty (0)
Tason 1 mukainen kriteeristö ei täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologian käsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti
Qualifications
No preceding knowledge
Further information
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja opintojaksolla on 3 kappaletta.
Opintojakson tapaamiset sijoittuvat ma ja ti päiviin.