•   Supporting Human Leaning TH00BD95-3007 22.08.2022-11.12.2022  5 credits  (PFYSIS22B, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • describe different forms of learning and factors affecting on learning,
    • explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
    • explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
    • choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
    • combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
    • utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.
    Prerequisites
    No preceding knowledge
    Content of study unit
    Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)

    Teacher(s) in charge

    Satu Takala, FT1 Virtuaalihenkilö7, Iida Laine

    Learning material

    MOTORINEN OPPIMINEN
    (Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
    Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
    Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
    Liike ja liikkuminen 198-207
    Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
    Yhteensä n. 130 sivua.
    Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
    Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
    ItsLearningissä ohjattu materiaali.
    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    VUOROVAIKUTUS –materiaalit, tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
    Oppikirja
    Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
    Materiaali Itsissä:
    Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
    Nettimateriaali:
    Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
    Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
    Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
    Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    -Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
    -Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 11.12.2022

    Enrollment date range

    15.08.2022 - 09.09.2022

    Group(s)
    • PFYSIS22B
    • PFYSIS22
    • PFYSIS22A
    Seats

    35 - 50

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Motorinen oppiminen: Iida Laine
    Vuorovaikutus: Satu Takala (not translated)

    Additional information

    Läsnäolo:

    Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista. 

    Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Ei ole. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
    Suoritukset:
    - Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
    - Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
    - Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
    - Motorisen taidon opettaminen – ryhmätehtävän itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan ± 0,6 pistettä (Eli jos saat tentistä 3 voi vertaisarviointi joko nostaa tai laskea arvosanan 2 tai 4)


    Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.

    Varsinainen tentti 25.10. klo 12.30-14.00 (Delta)
    1. uusintatentti 15.11. klo 14-15.45. (Gamma) (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
    2. uusintatentti sovitaan tarpeen mukaan (Vain hylätyt arvosanat) (not translated)

    Pedagogic approaches

    Itsenäinen opiskelu, luennointi, ryhmätyöskentely, kokemuksellinen oppiminen (uuden taidon opettaminen + vuorovaikutusosion tehtävät) (not translated)

    Student's schedule and workload

    Motorinen oppiminen
     4 op = 108h opiskelijan työtä

    Vuorovaikutus oppimisen tukena
    1 op = 27h opiskelijan työtä

    Tehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearningissa. (not translated)

    Content scheduling

    Kts. Itslearningista tarkempi viikkosuunnitelma.

    VKO 35
    -Orientaatio opintojaksoon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
    -Järjestäytyminen ryhmiin.

    MOTORINEN OPPIMINEN /Laine

    VKO 36
    Oppiminen tiedon rakentamisena 2h A&B
    Oppiminen ja käsityksiä siitä
    Oma tiedonkäsitys/oppimiskäsitystehtävä saa tällä tunnilla teoriatukea. Samalla voi reflektoida omia pohdintoja kotitehtävän suhteen.

    Motorisen oppimisen tukeminen & Motorinen kontrolli  2h A&B
    Aloitetaan oppimiskäsitykset -harjoituksella.
    Motorinen kontrolli -teoriataustaa
    Motorisen kontrollin teoriat tehtävä tämän tunnin jälkeen aloitettavaksi.

    VKO 37
    Ihmisen oppimisen tukeminen 2h A&B
    Käsitteitä, teoriaperustaa -keskusteleva luento

    Motorinen oppiminen fysioterapiassa 2h A&B
    Mallintaminen ja feedback

    VKO 38
    Motorisen oppimisen tukeminen I 2h A&B
    Harjoittelun suunnittelun valinnat

    Motorisen oppimisen tukeminen II 4h A&B
    Motorisen oppimisen teorioiden yhteenvetoa keskustellen.
    Tällä kerralla aloitetaan motorisen taidon opettamisen itsenäinen työskentely. ks. erillinen ohje.

    VKO 39
    Itsenäinen pienryhmätyöskentely (motorinen oppiminen) 2h A&B

    VKO 40
    Itsenäinen pienryhmätyöskentely (motorinen oppiminen) 4h/ryhmä

    VKO 41
    Motorisen taidon opettamisen esitysseminaarit 4h/A-ryhmä ja 4h/B-ryhmä

    Varsinainen tentti ti 25.10. klo 12.30–14.00 (Delta)
    1. uusintatentti ti 15.11. klo 14–15.45. (Gamma)
    2. uusintatentti sovitaan tarpeen mukaan

    ____________________________________________________________

    VUOROVAIKUTUS -osio /Takala

    Vkot 43-47/ Syksyn alussa tarkentuu toteutukseen integroitava XR-toteutus.

    Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
    Tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
    Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
    Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
    Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus

    Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
    Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
    Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

    Vko 43

    A&B 25.10.
    Ennakkotehtävä tunnille: tehtäväohjeet Itsissä.
    Orientaatio: tavoitteet, toteutustapa, viitekehys, arviointi.
    Itsereflektion käsite.
    Ihmisen asioille antamat merkitykset. Asiakkaan merkitykset sisäisen motivoitumisen suuntaajina.
    Kotitehtävä 2.11 tunneille.

    A&B 26.10.
    Opettajajohtoisesti: Whodas -tutustuminen. Whodas 2.0

    Itsenäinen tehtävä:

    Toteuta Whodas toimintakykyhaastattelu jollekin ikääntyneelle tai sairastuneelle henkilölle ennen seuraavaan lähituntia. Reflektoi oma osaamisesi kuulijana ja tiedonkeruun osaajana. Mitä osaat, mitä kehität jatkossa?

    Vko 44
    Ke 16.11. klo 8-12 B-ryhmä ja klo 12-16 A-ryhmä

    Ennakkotehtävän purku

    Ihmiskäsitys fysioterapiassa. Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinasiat: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
    Motivoivan haastattelutekniikan yhdistäminen sisäisen motivoitumisen tukemisen kolmeen ydinteemaan: kts. artikkelimateriaali Angle` ja esim. Terveyskirjaston materiaalia.

    Asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen
    Sisäisen motivoitumisen käsite ja asiakkaan sisäisen motivoitumisen rakentuminen: Asiakkaan omien merkitysten yhteys motivaatioon. --> Materiaalina esim. artikkeli: Piilevän motivaation jäljillä. Angle` Susanna.
    Sisäisen motivoitumisen tukeminen edellyttää taitona asiakkaan ICF-rakennetason edellytysten, toiminnan, tehtävien, liikkumisen sekä hänen liikkumis- ja toimintaympäristönsä selvittämistä. Tässä käytetään tutkimisen kaikkia menetelmiä. Tällä opintojaksolla kysymisen ja kuulemisen taitoja.






    VKO 45

    Extended reality - harjoitteet VR-laseilla
    Pienryhmätyöskentelyä aiheen purkamiseksi.
    Itsenäinen tehtävä.


    Vko 46
    Whodas -haastattelun purkutunnit; Asiakashaastattelu / tavoitteiden laatimiskokemukset
    Vuorovaikutus etäkuntoutuksessa ja digitaalisuus.

    VKO 47

    Yhteenveto kurssista; oman oppimisen reflektio, käsitekartta pienryhmissä. (not translated)