•   The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Thoracic and Lower Spine Areas TH00BE05-3008 01.01.2023-21.05.2023  4 credits  (MFYSIK22) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on function of the thoracic and lumbar spine and and with the functional ability of clients at different ages,
    • examine and evaluate reliably the range of motion, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
    • draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
    • explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.
    Prerequisites
    The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise.
    Content of study unit
    The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising thoracic and lumbar spine areas, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP



    Assessment and measurement of range of motion of thoracic and lumbar spine by using physiotherapy methods and measurement device, increasing active range of motion, basic physiotherapy methods of active spine stability



    Muscle testing and the basics of activating muscles, physiological movements, evaluation the elasticity of soft tissue, effects, indications and limitations of manual soft tissue treatment and implementation of soft tissue treatment, testing and increasing the sliding of neural tissue



    Using various training environments and tools, functional training.

    Teacher(s) in charge

    Anu Granberg, Iida Laine

    Learning material

    Luentomateriaali.
    Muu opettajan antama materiaali.
    Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
    Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
    Shackolock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment.
    Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone
    Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
    Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt
    Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
    Käypä hoito -suositukset
    Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
    Hoito-ohjeet.fi
    Lundy -Ekman (2013). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation (sensoriikan tutkiminen, kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation. Kertaa tarvittaessa kappale 6 Somatosensory system) TAI 2018 painos, vastaavat aiheet (not translated)

    Learning methods

    Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
    Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
    Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
    Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    -Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
    -Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
    -Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 21.05.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.01.2023

    Group(s)
    • MFYSIK22
    Seats

    15 - 25

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Anu Granberg
    Iida Laine (not translated)

    Additional information

    Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

    Huomioi edeltävyysehdot.

    Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
    Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

    Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

    Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Ei ole. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Varsinainen tentti xx.xx.2023 (vko 21)
    1, uusintatentti xx.xx.2023 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
    2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

    Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Poissaolo tentistä = hylätty. (not translated)

    Student's schedule and workload

    4 op = 106 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
    tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

    Tehtävät:
    Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
    Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
    Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
    -Alaselkäpotilaan anamneesi
    -Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

    Kurssin aikana: case-työskentely (hyv - hyl / täydennettävä) (not translated)

    Content scheduling

    Opintojakson sisältö:
    -Rinta- ja lannerangan alueen liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen.
    -Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
    -Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
    -Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

    vko 13 /IL (4h; ryhmät yhdessä): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

    vko 14/15 itsenäistä opiskelua

    vko 16 /AG (4h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

    vko 16 /IL (4h) Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: rangan liikkeiden mittaaminen. Liikekontrolli.

    Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:
    vko 17/AG (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa

    Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:
    vko 17 /IL (2h ryhmät yhdessä) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

    vko 17/ IL (2h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu

    vko 18 /AG (2h) (ryhmät yhdessä): terapeuttinen harjoittelu + (2h) terapeuttinen harjoittelu käytännön tunti (A ja B ryhmillä erikseen)

    Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):
    vko 18 /AG (4h) Fysioterapiasuunnitelma, terapeuttinen harjoittelu tapausesimerkkien pohjalta.

    vko 19 /IL (4h) Lyhyt teoria luento (45 min): Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset.
    Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen, testien kertausta.

    vko 20 /AG (3h) Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

    vko 21 Varsinainen tentti
    vko X Uusintatentti 1, 2h
    vko X 2. uusintatentti, 2h

    Vko X Opintojakson yhteenvetotunti 1h (etänä) ? (not translated)