•   The Basics of Neurological Client’s Physiotherapy at Different Ages TH00BE09-3006 22.08.2022-23.12.2022  8 credits  (PFYSIS20A) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • identify dysfunctions of the nervous system and the effect of them on client´s functional ability at different ages,
    • explain the connections between dysfunctions of the nervous system and constrains of the performance and participation,
    • explain the promoting and limiting factors of the client’s living environment and individual resources related on client’s ability to function,
    • notice neuropsychological changes and their effects on client’s performance and ability to function,
    • select and apply appropriate examination methods of physiotherapy to detect client’s resources and deficiencies of nervous system and their effects on the client’s performance and participation,
    • draw up physiotherapeutic diagnosis of neurological client and based on it, client-oriented goals (GAS, SMART),
    • explain the main physiotherapy methods to support neurological client’s ability to function,
    • choose and justify individual, appropriative methods of physiotherapy,
    • apply critically evidence based practice to designing and implementing physiotherapy.
    Prerequisites
    The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to assess according to the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning by verbal, manual and visual modelling. The student is able to describe the main neurological deficiencies.
    Content of study unit
    Control of movement and performance at level of nervous system, identifying the effects of the main neurological movement disorders ( disorders in tonus, ataxia, rigidity), identifying the common perceptual cognitive disorders (neglect, apraxia) affecting on physiotherapy planning and implementation, identifying relationship between constrains of nervous system and limitations of performance and participation, physiotherapy for supporting ability to function at different ages.

    Teacher(s) in charge

    Esa Bärlund, Satu Takala

    Learning material

    Luentomateriaalit

    Soveltuvin osin:

    Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

    Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer. (not translated)

    Learning methods

    Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning -alustalla. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5); pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä)

    Arviointikriteereissä hyödynnetään SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):

    Viisitasoista SOLO-taksonomiaa voidaan käyttää tuotosten arviointiin.
    Tasot:
    1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi ollaesimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
    2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvinharvoja asian kannalta relevantteja seikkkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
    3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuoesiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
    4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsakoherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
    5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
    käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .

    Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/ (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 23.12.2022

    Enrollment date range

    02.05.2022 - 09.09.2022

    Group(s)
    • PFYSIS20A
    Seats

    15 - 28

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Esa Bärlund
    Satu Takala (not translated)

    Additional information

    Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
    ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.


    ViLLE-tentti vkolla x (tarkennetaan yhdessä infotunnilla), sovittu (pvm)

    1. tentti pvm klo
    1. uusinta pvm, klo
    2. uusinta, pvm klo (not translated)

    Pedagogic approaches

    Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

    Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin.

    Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
    Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

    Asiakastyöskentelyn ajat – harjoituspainoitteisia, mahdollisesti lähiopetuksena.

    Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja (not translated)

    Student's schedule and workload

    Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen – 2,5 op
    Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
    Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) – 1,5 op
    Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,5 op
    Tehtävät 1,5 op
    Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
    Ville-tentti/arvioitava suoritus (not translated)

    Content scheduling

    Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä, jonne sisältö vielä tarkentuu.

    Syksy 2022, viikot 37-44 (not translated)