•   Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function TH00BE11-3007 01.01.2023-31.07.2023  3 credits  (PFYSIS20A) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
    • describe testers to evaluate client’s resources,
    • evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
    • implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
    • support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.
    Prerequisites
    The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.
    Content of study unit
    Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.

    Teacher(s) in charge

    Taina Vahtera, Satu Takala

    Learning material

    Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.

    Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:

    Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
    Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
    Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
    Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
    Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
    Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
    Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

    Linkkejä:
    http://www.psyfy.net/
    http://ic-ppmh.org/
    http://www.ibk.nu/
    (Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala) (not translated)

    Learning methods

    Teoriatietoon perehtyminen, keskustelut pienryhmissä ja opettajan kanssam harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
    Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.

    Arviointi 0-5, Sovellettu Solo –taksonomia
    Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

    Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
    Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 31.07.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 31.12.2022

    Group(s)
    • PFYSIS20A
    Seats

    15 - 25

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 13.
    • Pienryhmä 2 (Size: 13.
    Teachers and responsibilities

    Satu Takala (not translated)

    Additional information

    Osallistuva ryhmätyöskentely, sekä lähitunteihin itsenäinen valmistautuminen keskeistä. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    Problem based learning (not translated)

    Student's schedule and workload

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
    3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
    Ennakkotehtävä
    Teoriatiedon hakeminen
    Teoriatietoon perehtyminen
    Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
    Vertaispalautteen antaminen
    Kontaktioppimiseen valmistautuminen
    Kontaktioppiminen (not translated)

    Content scheduling

    Tarkentuu Itsiin!

    - orientaatio kurssille 2 x 45min (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät) TÄRKEÄ!

    - tunnit 2 x 45min, kerran viikossa perjantai (tai eritysitilanteessa torstai) x4 pienryhmässä lähitoteutuksena A1 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

    - tunnit 2 x 45min, kerran viikossa x 5 pienryhmässä lähitoteutuksena A2 + ryhmän työskentelyä itsenäisesti

    - loppuseminaari 4 x 45min (pienryhmät A1 ja A2)

    Toteutussuunnitelma tarkentuu ItsLearningissä (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaan asianmukaisesti. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

    2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.

    4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen. (not translated)