•   Special Features of the Physiotherapy in Elderly TH00BE13-3007 22.08.2022-11.12.2022  2 credits  (PFYSIS20B) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • identify psychological and physiological changes related to aging that are relevant to the client’s ability to function in his/her environment,
    • use testers to evaluate geriatric client’s ability to function,
    • select and implement physiotherapy methods to support the geriatric clients’ ability to function.
    Content of study unit
    Ability to function in old age, physiotherapy to maintain and promote the ability to function in elderly, evaluation of ability to function in old age, geriatric rehabilitation, cognitive changes in ageing and their effect on implementation of physiotherapy.

    Teacher(s) in charge

    Pirjo Pennanen, Iida Laine

    Learning material

    Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus: https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003

    Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79998/THL_Opas_16_verkko.pdf?sequence

    OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82

    Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
    https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

    Äijö M. Gerastenia haastaa fysioterapiaa. Fysioterapia. 03/2019.

    Lotvonen S., Kyngäs H., Elo S. Mitä tapahtuu ikääntyneen toimintakyvylle palvelutalossa? Fysioterapia 07/2019.

    Aartolahti E. Kuntosaliharjoittelu onnistuu osana ikääntyneiden laaja-alaista hoitoa. Fysioterapia 04/2017. (not translated)

    Learning methods

    Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Arviointikriteerit:

    Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin ja arvoinnissa sovelletaan SOLO-taksonomiaa. Osatehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty/hylätty ja kokonaisarvosana muodostuu kaikkien tehtävien yhteisarvioinnista alla olevan kriteeristön mukaisesti. Jos jokin osatehtävä on hylätty, sitä voi täydentää yhden viikon kuluessa arvioinnin valmistumisesta.

    Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 11.12.2022

    Enrollment date range

    02.05.2022 - 12.09.2022

    Group(s)
    • PFYSIS20B
    Seats

    15 - 28

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Vastuuopettaja: Iida Laine (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Ei ole. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Verkkotehtävät ovat avoinna 22.08.-12.12.2022 välisen ajan. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla. Tehtäviä ei oteta vastaan 12.12.2022 jälkeen. (not translated)

    Pedagogic approaches

    Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka (not translated)

    Student's schedule and workload

    2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin ITS -learning alustalla. Palautettavia tehtäviä on yhteensä 4.
    1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. Tehtävä on videon palautus + RAI-osuus.
    2. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa.
    3. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa.
    4. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta. (not translated)

    Content scheduling

    Opintojakso toteutuu verkkokurssina 22.08-11.12. välisenä aikana.

    Opintojakson sisältöteemat:
    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
    Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
    Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
    Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
    Lihasvoimaharjoittelun perusteet
    Liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
    Kaatumisvaaran arviointi
    BBS, TUG, SPPB
    OTAGO -ohjelma
    Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.

    Verkkotehtävät ovat tekemättä tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esittely luettelomainen, vailla selkeää kirjallista kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja toimintakyvyn arviointi on esitelty videolla selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana vielä toisistaan irrallisia osuuksia. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen on selkeää ja arviointi on toteutettu yhdessä asiakkaan kanssa videolla. Muistitoimintojen apuvälineiden käyttö on kirjoitettu selkeästi auki, ja ne ovat asiayhteyteen sopivia. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen. (not translated)