•   Accessibility to the Built Environment and Aid Equipment to Support Client’s Activity TH00BE16-3006 22.08.2022-23.12.2022  5 credits  (PFYSIS20B) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • explain the concept of accessibility,
    • explain the values and legislation affecting on accessibility,
    • evaluate, plan and modify environmental factors to support the client’s ability to function and participate,
    • use digital systems and technology to enable accessibility and accessible services,
    • work in partnership with client, his/her relatives and the members of multidisciplinary teams to change factors affecting on living environment, for example home,
    • assess the need of aid equipment as a part of client oriented assessment of functional ability,
    • choose aid equipment to support client’s ability to function together with the client and his/her relatives as well as with the staff of health, social and construction systems,
    • counsel the use of aid equipment to client and his/her relatives taking into account client’s resources and living environment,
    • work in the process of acquiring aid equipment both independently and in co-operation with various professional.
    Prerequisites
    The student is able to explain the changes in the clients functional ability when they are related to deficiencies of muskuloskeletal, vital organ, and/or nervous systems.
    Content of study unit
    To cope in living environment accessibly: accessibility of the built environment, assessment methods of accessibility, recommendations for promoting environmental accessibility



    Technology and aid equipment services for promoting ability to function: aid equipment (for example aid equipment for mobility, various supports, aid equipment in activities of daily living), the process to get aid equipment, the providers of the aid equipment services, the classification of aid equipment.



    Training (3 cr): physiotherapy training in various projects and learning environments

    Teacher(s) in charge

    Kirsi Karlsson

    Learning material

    Esteettömyys:
    https://invalidiliitto.fi
    ? esteettömyys
    https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
    https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
    https://www.rakennustieto.fi/palvelut
    Esteetön rakennus ja ympäristö – suunnitteluopas:
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

    Apuvälineet:
    https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
    https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
    Apuvälinepalvelunimikkeistö:
    file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
    http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
    https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut

    Ergonomia:
    Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
    Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
    https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/

    Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita (not translated)

    Learning methods

    Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
    Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
    Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
    Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    22.08.2022 - 23.12.2022

    Enrollment date range

    02.05.2022 - 09.09.2022

    Group(s)
    • PFYSIS20B
    Seats

    15 - 28

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Kirsi Karlsson (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Student's schedule and workload

    Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

    Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista. (not translated)

    Content scheduling

    Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä, noin 20h/ viikko. Pääasiallisesti ma-to klo 8-16, muutokset mahdollisia. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.

    Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kolmena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja tehtävistä.

    Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
    Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä harjoittelun aikana.


    Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
    Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.

    AJOITUS
    vi : 2
    Orientaatio opintojaksoon 1h
    Esteettömyys, teoria 2h
    Apuvälineet, teoria 2h

    Harjoittelu:
    Ryhmä1 vko 3-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
    Ryhmä2 vko 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
    Ryhmä3 vko 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä

    vi:20
    Seminaari (not translated)