Kirsi Karlsson
Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi
? esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://www.rakennustieto.fi/palvelut
Esteetön rakennus ja ympäristö – suunnitteluopas:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/Esteet%C3%B6n%20rakennus%20ja%20ymp%C3%A4rist%C3%B6.pdf
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Apuvälineet:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
Apuvälinepalvelunimikkeistö:
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita (not translated)
Tiimityöskentely Kunnonkotiympäristössä toimittaessa:
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään. (not translated)
Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut- ja esteettömyysosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Molempia osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi. (not translated)
Finnish
22.08.2022 - 23.12.2022
02.05.2022 - 09.09.2022
15 - 28
Health and Well-being
Kirsi Karlsson (not translated)
Degree Programme in Physiotherapy
Kupittaa Campus
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista. (not translated)
Opintojakso toteutuu kahtena osa-alueena: 1.Esteettömyys, 2. Apuvälineet. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä, noin 20h/ viikko. Pääasiallisesti ma-to klo 8-16, muutokset mahdollisia. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.
Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kolmena ryhmänä. Harjoittelu koostuu asiakasvastaanotoista, projekteista ja tehtävistä.
Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä harjoittelun aikana.
Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja ja tehtäviä Kunnonkotiharjoittelun aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.
AJOITUS
vi : 2
Orientaatio opintojaksoon 1h
Esteettömyys, teoria 2h
Apuvälineet, teoria 2h
Harjoittelu:
Ryhmä1 vko 3-8 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä2 vko 9-14 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
Ryhmä3 vko 15-20 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäristössä
vi:20
Seminaari (not translated)