•   Physiotherapy Training for Supporting Ability to Function with Client’s with Locomotor System Dysfunctions TH00BE17-3006 01.01.2023-31.07.2023  10 credits  (PFYSIS21B, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    The student is able to
    • apply the theoretical knowledge of physiotherapy in client situations related on problems of locomotor, respiratory and circulatory systems,
    • act in accordance with the ethical principles of physiotherapy,
    • make a client oriented assessment plan and implement it reliably and safely,
    • draw up conclusions about assessment results related on structures and function of the musculo-skeletal, respiratory and circulatory system,
    • explain how the changes in the client’s performance including its components effect on his/her ability to function in his/her living environment,
    • draw up client oriented physiotherapeutic diagnosis and set goals together with the client,
    • plan and implement physiotherapy situations for maintaining and promoting client’s ability to function taking into account client’s resources,
    • explain various implementing methods of physiotherapy and their effects on client’s ability to function,
    • report on the status of the client orally and in writing form,
    • act in cooperation with client’s relatives and professionals of social and health care systems.
    Prerequisites
    The student is able to explain in theory and assess in simulation cases deficiencies and pain related to clients functional abilities. The student is able to implement physiotherapy in above mentioned cases, for example when deficiencies and pain are related to musculoskeletal and/or vital organ functions.
    Content of study unit
    The physiotherapy process when the difficulties of the client's ability to function are due to changes in the structures and functions of the musculoskeletal system, surgical and / or orthopedic activities, and respiratory and circulatory disorders.

    Teacher(s) in charge

    Kati Naamanka, Annukka Myllymäki, Anu Granberg, Teemu Hyytiä, Iida Laine

    Learning material

    Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
    Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali. (not translated)

    Learning methods

    Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
    Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
    Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
    Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Arviointikriteerit ITSissä.

    Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%. TARKISTETAAN TÄMÄ VIELÄ.

    Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty - 5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5). Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.
    Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 31.07.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 05.02.2023

    Group(s)
    • PFYSIS21B
    • PFYSIS21A
    • PFYSIS21
    Seats

    25 - 55

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Harjoittelupaikalla on opiskelijalle nimettynä lähiohjaaja/-ohjaajat, joiden tehtävänä on edistää opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä niin työyhteisön jäsenenä kuin asiakastyössä.
    Ohjaavat opettajat toimivat sekä lähiohjaajan että opiskelijan tukena oppimisessa ja ammatillisessa kasvussa.
    Ohjaavat opettajat on nimetty ITSissa Fysioterapian harjoittelut -tilassa

    ns. TULE 1op vastuuopettajat Myllymäki ja opetusft Hyytiä (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Physiotherapy

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

    Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.

    HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

    Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1-2 viikko), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

    Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

    Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.

    Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
    Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
    Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä (not translated)

    Student's schedule and workload

    - Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

    - Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia oppimisalustalla ITSissä Harjoittelu -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.
    -Opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa viikoittain.

    - Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen.

    Muistutus: Mahdolliset poissaolot korvataan 1:1 ja niiden suorittamisesta sovitaan ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa. Huomioikaa mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne. (not translated)

    Content scheduling

    Harjoitteluajankohta PFYSIS21A viikot 11-16 ja PFYSIS20B viikot 17-22.

    Harjoittelu jakautuu kahteen osaan:

    TULE 1op toteutuu asiakastyönä Turun AMK:n oppimisympäristöissä.

    TULE 9op toteutuu erilaisissa kliinisissä harjoitteluympäristöissä.
    Harjoittelun tähän osioon kuuluu myös osallistuminen MONIA -päivään, joka on moniammatillinen teemapäivä. (not translated)