Siirry suoraan sisältöön

Physiotherapy Training for Supporting Ability to Function with Client’s with Locomotor System Dysfunctions (10 cr)

Code: TH00BE17-3008

General information


Enrollment
02.12.2023 - 31.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 07.06.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Milka Reponen
Anu Granberg
Iida Laine
Kati Naamanka
Annukka Myllymäki
Mirka Katajisto
Satu Takala
Juho Korpi
Pirjo Pennanen
Groups
PFYSIS22
Fysioterapeutti (AMK), S22
PFYSIS22A
PFYSIS22A
PFYSIS22B
PFYSIS22B
Course
TH00BE17

realization.id

32594

realization.code

TH00BE17-3008

realization.startDate

01.01.2424

realization.endDate

07.06.2424

realization.enrollmentStart

02.12.2323

realization.enrollmentEnd

31.01.2424

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Physiotherapy Training for Supporting Ability to Function with Client’s with Locomotor System Dysfunctions

Content

The physiotherapy process when the difficulties of the client's ability to function are due to changes in the structures and functions of the musculoskeletal system, surgical and / or orthopedic activities, and respiratory and circulatory disorders.

Qualifications

The student is able to explain in theory and assess in simulation cases deficiencies and pain related to clients functional abilities. The student is able to implement physiotherapy in above mentioned cases, for example when deficiencies and pain are related to musculoskeletal and/or vital organ functions.

Objective

The student is able to
• apply the theoretical knowledge of physiotherapy in client situations related on problems of locomotor, respiratory and circulatory systems,
• act in accordance with the ethical principles of physiotherapy,
• make a client oriented assessment plan and implement it reliably and safely,
• draw up conclusions about assessment results related on structures and function of the musculo-skeletal, respiratory and circulatory system,
• explain how the changes in the client’s performance including its components effect on his/her ability to function in his/her living environment,
• draw up client oriented physiotherapeutic diagnosis and set goals together with the client,
• plan and implement physiotherapy situations for maintaining and promoting client’s ability to function taking into account client’s resources,
• explain various implementing methods of physiotherapy and their effects on client’s ability to function,
• report on the status of the client orally and in writing form,
• act in cooperation with client’s relatives and professionals of social and health care systems.

Evaluation methods and criteria

Arviointikriteerit ITSissä.

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty - 5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Opiskelijan vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Evaluation scale

H-5

Student workload

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia oppimisalustalla ITSissä Harjoittelu -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.
-Opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa viikoittain.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen.

Muistutus: Mahdolliset poissaolot korvataan 1:1 ja niiden suorittamisesta sovitaan ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa. Huomioikaa mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

Teaching methods

Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä suullisesti ja kirjallisesti sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.

Materials

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

International connections

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun informaatioon perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1-2 viikolla), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun etäyhteydellä. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjalliseen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Content scheduling

Harjoitteluajankohta PFYSIS22A viikot 11-16 ja PFYSIS22B viikot 17-22.

Harjoittelu jakautuu kahteen osaan:

TULE 1op toteutuu asiakastyönä Turun AMK:n oppimisympäristöissä.

TULE 9op toteutuu erilaisissa kliinisissä harjoitteluympäristöissä.
Harjoittelun tähän osioon kuuluu myös osallistuminen MONIA -päivään, joka on moniammatillinen teemapäivä.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

30

realization.maxSeats

50

Number of ECTS credits allocated

10

realization.minCredits

10

realization.maxCredits

10

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

10

courseUnit.maxOptionalityCredits

10

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun