Research, Development and Innovation Competence (5 cr)
Code: TH00BE23-3001
General information
- Enrollment
-
10.01.2020 - 01.12.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.02.2020 - 07.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Hannele Kuusisto
- Annukka Myllymäki
- Kati Naamanka
- Niina Katajapuu
- Groups
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Course
- TH00BE23
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa keväällä 2020: 1.2-30.4.2020.
Keväällä 2021 toteutus aukeaa 18.1.2021 ja sulkeutuu 7.5.2021. HUOM tämä on viimeinen Optimatoteutus. Toteutus siirtyy Itsyyn ja Optimassa kesken jäänyttä toteutusta ei voi enään jatkaa Itsyssä.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
HUOM: Verkkototeutukseen tehdään pieniä muutoksia(lisätään kysymyksiä) kesän 2020 toteutuksesta alkaen.
Objective
The student is able to
• descibe the development and research process,
• identify the development needs of working life,
• use appropriate methods for development and research,
• use data collection, analysis and reporting methods,
• explain the ethical principles of development and research,
• evaluate the reliability and ethical principles of development and research.
Content
The purpose and objectives of development and research, qualitative and quantitative research and literature review, development and research process, data collection and analysis methods, methods of development, reliability and ethics, working in a multi-professional groups
Materials
Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
•Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
•Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Teaching methods
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Exam schedules
Tentti tehdään Optimassa. Tentti on aina auki klo 08-23, tenttialue sulkeutuu klo 23:59.
Kevät 2020 (1.2-29.4) toteutuksen tenttipäivät: to 27.2. ke 26.3. ja ti 16.4.
Verkkototeutukseen tehdään pieniä muutoksia jotka tulevat voimaan kesä 2020 toteutuksessa.
Kesä 2020 toteutuksen tenttipäivät: to 27.6, ke 31.7 ja ti 13.8.2020
Syksy 2020 toteutuksen tenttipäivät: ke 2.10, to 31.10 ja ti 19.11.2020
Kevät 2021 totetuksen tenttipäivät: to 18.2, to 25.3 ja to 15.4.2021
Pedagogic approaches and sustainable development
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Student workload
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
5op = 135h opiskelijan työtä sisältäen Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty -periaatteella.
Hylätty (0)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät.
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan. Tentti arvioidaan T1- K5
35-41 pistettä= T1 (50-59 %)
42-48 pistettä =T2 (60-69 %)
49-56 pistettä= H3 (70 -79 %)
57-62 pistettä = H4 (80-89 %)
63-70 pistettä= K5 (90-100 %)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät sekä antanut opintojaksosta palautteen.
Qualifications
No preceding knowledge