Skip to main content

Promoting the Functionality of Children and Adolescent (7 cr)

Code: TH00BF58-3006

General information


Enrollment
30.07.2022 - 28.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2022 - 16.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Heli Arokki
Teacher in charge
Heli Arokki
Course
TH00BF58
No reservations found for realization TH00BF58-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

29.8 4h Info ja Mitä on lasten toimintaterapia, toimintaterapiaprosessi
2.9 6h Normaalikehitys, Sensomotoriset perusvalmiudet, Si-viitekehys
5.9 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
9.9 7h Leikin teoriaa, leikin arviointi ja leikin mahdollistaminen
vk 37 Tt-arvioinnista ja DDDM Verkko-opiskeluna ja harjoittelut
(harjoittelut liittyvät toiminnallisuuden edistäminen1 kokonaisuuteen)
19.9 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
23.9 8h Terapian tavoitteet ja terapian toteutus
27.9 4h Purku
30.9 7h Terapian toteutus
6.10 7h Näyttö

Objective

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Content

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio

Materials

Kirja: Aistimusten aallokossa - sensorisen integraation häiriö ja terapia
A.Jean Ayres

Teaching methods

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Lisäksi päiväkotiharjoittelu vk 37, joka kuuluu toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen. Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Päiväkodin (tai muun vastaavan paikan) opiskelija etsii itse. Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Student workload

27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 44h. (huom! Leikin ilon-teoria n.4h, VMI, harjoittelut ja purusta 2h kuuluvat toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen)
Tiiminäyttö 4h

Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi ja sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta

Ennakkotehtävät
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö

Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!

Evaluation methods and criteria

Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tuntiaktiivisuus +/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi

Go back to top of page