•   Supporting Mental Health and Occupational Performance TH00BF60-3006 29.08.2022-16.12.2022  7 credits  (PTOIMS21) +-
    Competence objectives of study unit
    Opiskelija osaa
    • selittää mielenterveyskuntoutujan kohtaamiseen ja terapiasuhteeseen vaikuttavia tekijöitä,
    • selittää mielenterveystyössä hyödynnettäviä viitekehyksiä,
    • soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin,
    • analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia. (not translated)
    Content of study unit
    Mielenterveyskuntoutujan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät

    Mielenterveystyössä hyödynnettävät viitekehykset

    Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen

    Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia tai psykiatrinen sairaus

    Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa (not translated)

    Teacher(s) in charge

    Irina Katajisto-Korhonen

    Learning material

    Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä. (not translated)

    Learning methods

    Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
    Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.

    Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    29.08.2022 - 16.12.2022

    Enrollment date range

    30.07.2022 - 18.09.2022

    Group(s)
    • PTOIMS21
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Johanna Säteri (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Occupational Therapy

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen. (not translated)

    Student's schedule and workload

    27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
    Lähipäivät 6x7h= 42t + näyttöpäivä 8h, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 139t

    Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
    Esseet ennen tiimipäivää.
    1 x ennakkotehtävä (viitekehykset)
    1 x tiimin verkkotehtävä (case)
    2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin

    Tiimien näyttöpäivä

    Reflektiopaperi (palautus 16.11. mennessä)

    Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä. (not translated)

    Content scheduling

    Aikataulu ja suunnitelma:

    Opintojakson toteutus välillä vk 39-45

    Vk 37-38
    Opiskelijat katsovat itsenäisesti Itslearningista:
    - Opintojakson infovideo ennen opintojakson alkua
    - Luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella


    Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 3.10 mennessä.

    Tiimipäivät:

    7h 4.10 Mielialahäiriöt
    7h 10.10 Ahdistuneisuushäiriöt
    7h 17.10 Psykoosi ja skitsofrenia
    7h 25.10 Persoonallisuushäiriöt
    7h 31.10 Syömishäiriöt
    7h 3.11 Luovat menetelmät
    8h 8.11 Näyttöpäivä

    Verkkotehtävät:

    Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 24.10. mennessä)


    Opintojakson tehtävistä:

    Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan psyykkistä / kognitiivista työhyvinvointia ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan. 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.

    Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. (not translated)