•   Foundation of the Health Promotion TH00BP94-3007 01.01.2023-01.06.2023  5 credits  (YTEEDK23) +-
    Competence objectives of study unit
    After completing the course, the student is able to:
    · understand the fundamental role that the population’s health and well-being and the underlying factors play in health promotion
    · become familiar with regional, national and international research and development programmes for health promotion and the regulations governing them
    · master the concepts, knowledge and fundamental values required for health promotion expertise and become familiar with the ethical foundation and fundamental values of health promotion
    · learn to apply basic health promotion knowledge in their activities analyze and appraise studies describing the population’s health and well-being, as well as other current information in the context of health promotion development
    Content of study unit
    · Fundamental values and knowledge of health promotion

    · Salutogenesis, health literacy and its support, self-care

    · International and national programmes and strategies

    · Life-cycle approach, environmental health, cultural well-being, literacy of population

    · Assessment of the population’s health and well-being

    · Structures of health promotion (changing operating environments and regulations, social welfare and health care reform)

    · The future of health promotion and related development challenges

    Teacher(s) in charge

    Ritva Laaksonen-Heikkilä, Maarit Janhunen

    Learning material

    Kirjatentti:
    Teos: ANNA-MAIJA PIETILÄ & ANJA TERKAMO-MOISIO (TOIM.)
    NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN JA SEN EDISTÄMISEEN, 2019
    Linkki teokseen sähköisessä oppimisympäristössä.

    Opetuksessa käytettävä muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä. (not translated)

    Learning methods

    Opetus toteutuu lähi- ja verkkoopetuksena eri oppimismenetelmin. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
    Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
    Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty
    Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.

    Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
    sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2023 - 01.06.2023

    Enrollment date range

    01.01.2023 - 06.02.2023

    Group(s)
    • YTEEDK23
    Seats

    30 - 40

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Ritva Laaksonen-Heikkilä
    Maarit Janhunen (not translated)

    Additional information

    YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Master's Degree Programme in Health Promotion

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    2 credits

    Share of online studies

    3 credits

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Kirjatentti ajankohta päivitetään tänne.
    Tarvittavat uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa (not translated)

    Student's schedule and workload

    Oppimistehtävät:
    Verkkokeskustelu ajalla
    Kirjatentti
    Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus
    Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.

    Opintojakson työmäärä: 135 tuntia

    Kirjatentti 2 tuntia
    Pari/ryhmätehtävä 20 tuntia
    Verkkokeskustelu 5 tuntia
    Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
    Lähiopetus 8 tuntia

    5op = 135tuntia (not translated)

    Content scheduling

    Terveyden edistämisen tietoperusta -opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana. Hän tuntee terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat.
    ·Opiskelija tietää terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset sekä osaa käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan. Lisäksi hän osaa analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen.

    Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, keskusteluun ja seminaareihin.

    Opetus toteutuu seuraavasti:
    10.1.2023 klo 12.00 - 14.00 Orientaatio ja tehtäväksiannot
    26.1.2023 klo 08.30 - 11.30 Opetus, Kyselytunti
    8.2.2023 klo 10.00 - 15.30 Opetus + Kirjatentti nettitenttinä (13.2.23)
    8.3.2023 klo 08.30 - 11.30 Kirjallisen tehtävän esittelyt ja yhteenvedot
    lisäksi tapaamisia verkossa, joista sovitaan erikseen opintojakson alussa. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
    Lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.

    Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
    Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.

    Työn rakenne ja johdonmukaisuus
    Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.

    Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
    Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.
    Ulkoasu epäsiisti, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat suurimmaksi osaksi. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
    Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen.

    Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
    Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista.

    Työn rakenne ja johdonmukaisuus
    Työn rakenne hajanainen tai puutteellinen.

    Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
    Pohdinta niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote työstä puuttuu.

    Muotoseikat
    Ulkoasu puutteellinen, ilmaisu epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet puutteelliset. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
    Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin.

    Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
    Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty keskeisiä asioita.

    Työn rakenne ja johdonmukaisuus
    Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.

    Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
    Asioita tarkastelu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.

    Muotoseikat
    Ulkoasu siisti, ilmaisu asiallista, lähteet ja lähdeviitteet pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeiden mukaiset. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet)
    Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin.

    Työn sisältö (ohjelman kuvaus ja tarkastelu ks. ohjeet)
    Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti ja monipuolisesti ohjeistuksen mukaisesti.

    Työn rakenne ja johdonmukaisuus
    Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.

    Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
    Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.

    Muotoseikat
    Ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset. (not translated)