•   Needs Assessment and Care in Mental Health and Substance Abuse Problems TH00BQ85-3004 01.08.2022-31.07.2023  5 credits  (EMIELES22) +-
    Competence objectives of study unit
    Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
    Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
    Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
    Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
    Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon. (not translated)
    Content of study unit
    Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki

    Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys

    Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa

    Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen

    Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu

    Psykososiaalisen tuen merkitys

    Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi

    Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa

    Puheeksioton osaaminen

    Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa

    Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito (not translated)

    Teacher(s) in charge

    Elina Santala

    Learning material

    Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

    Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

    Käypä hoito- suositukset:

    Alkoholiongelmaisen hoito

    http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=142B21363C628B9256EBEDE6F6218021?id=hoi50028

    http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50041

    Rakkolainen Maria (2017) Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301

    http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Rakkolainen, M. & Ehrling, L. (2012). Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1),20–37.

    Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. (2015). Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52,102–117 (not translated)

    Learning methods

    Pienryhmätehtävät, opintokäynnit, asiantuntijaluennot, itsenäiset tehtävät (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.08.2022 - 31.07.2023

    Enrollment date range

    02.07.2022 - 31.07.2022

    Group(s)
    • EMIELES22
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Degree Programme(s)

    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus (not translated)

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Student's schedule and workload

    Marraskuun etätehtävät:
    1.Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)

    2.Vaikuttamisen tarpeet mielenterveys- ja päihdepotilaan näkökulmasta Hyv-Hyl

    3. Stigma-tehtävä 0-5


    Kirjaa vastauksesi Reflektiopäiväkirjaan. (0-5)

    Joulukuun etätehtävät
    1. Kirjoita reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä
    2.Näyttöön perustuvalla tiedolla vaikuttaminen 0-5
    3. Riippuvuus, mitä se on? 0-5
    4. Hyvän mielen pikkujoulut: aineeton lahja hyv-hyl (not translated)

    Content scheduling

    Asiakaslähtöisyys

    Osallisuus ja itsemääräämisoikeus

    Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina

    Yhdenvertaisuus

    Avoin dialogi ja reflektiivisyys

    Voimavaralähtöisyys

    Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio

    Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä

    Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa

    Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    T1-2 opiskelija tietää

    mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
    tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
    asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
    monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
    mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
    dialogisen työotteen. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    H3-4 Opiskelija osaa

    mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
    tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
    asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
    monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
    mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
    dialogisen työotteen (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

    mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
    tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
    asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
    monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
    mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
    dialogista työotetta (not translated)