•   Basic Nursing Skills TH00BV18-3019 15.08.2022-30.11.2022  10 credits  (PSHTS22A) +-
    Competence objectives of study unit
    Basic Nursing Skills 10 ECTS HOPE

    Objectives:

    Students will:
    • Respect the patient as an expert agent of their own life
    • Acknowledge the values, principles and key concepts of nursing
    • Know how to interact professionally and therapeutically with patients and their family members
    • Acknowledge the principles of professional cooperation
    • Know how to apply the nursing process in decision-making and documentation
    • Know how to document patients according to the national nursing documentation model
    • Acknowledge the key principles of patient safety
    • Know how to apply the aseptic technique
    • Know how to work ergonomically
    • Know how to communicate in order to ensure patient safety
    • Know how to use the instruments used in nursing
    • Know how to assess the patient’s resources and need for care
    • Have the basic information and skills related to the key procedures required in nursing
    • Know how to determine patients’ need for care and the objectives of care, as well as to plan and provide key nursing assistance methods to promote the resources of customers/patients
    • Acknowledge the principles of wound treatment and know how to apply the information when treating chronic wounds
    • Acknowledge pain evaluation methods and the methods of unmedicated pain management
    • Know how to assess the need for urgent care in a systematic manner
    • Know how to act in situations where first aid is required
    • Know how to encounter death and look after a deceased person
    Content of study unit
    Content

    (Basics of Nursing, 4 ECTS



    Asepsis, hand hygiene and aseptic techniques, 1 ECTS

    Preclinical Training in Nursing Basics, 5 ECTS HOPEP)

    • Key concepts of nursing

    • Professional interaction

    • Clinical decision making

    • Treatment process, decision-making and documentation

    • Principles of patient safety

    • Arranging a safe treatment environment

    • Information security and privacy

    • Infection prevention: hand hygiene, precautions and isolation arrangements

    • Ergonomic working and assisting in patient’s mobility

    • Usage of the ISBAR documentation tool

    • Patient monitoring

    • Assisting in daily activities

    • Common methods of assisting and treatment methods required in nursing

    • Tissue integrity, prevention of bedsores and treatment of chronic wounds

    • Pain assessment and unmedicated pain management methods

    • ABCDE protocol and NEWS

    • First aid and basic resuscitation

    Teacher(s) in charge

    Päivi Erkko, Kati Lahtinen, Mirka Toivonen

    Learning material

    Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos.

    Muu kurssiin liittyvä materiaali Itsissä. (not translated)

    Learning methods

    Aktivoivat oppimiskeskustelut ja -tehtävät, teemapäivät, tutoriaalit, lyhytverkkokurssit, tiimityöskentely, seminaarit, yhteistyö Attendon hoivayksiköiden kanssa, harjoittelu hoitoluokassa ja tietotestit. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Luokkaharjoittelu ja simulaatio (hyv./hyl.)
    Tehtävät, tutoriaalit ja seminaarit (hyv./hyl.)
    Kirjaan perustuva tentti (0-5)
    Tietotestit (0-5) (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    15.08.2022 - 30.11.2022

    Enrollment date range

    02.07.2022 - 04.09.2022

    Group(s)
    • PSHTS22A
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Small group(s)
    • Pienryhmä 1 (Size: 15.
    • Pienryhmä 2 (Size: 15.
    • Pienryhmä 3 (Size: 15.
    Teachers and responsibilities

    Päivi Erkko, Kati Lahtinen, Mirka Toivonen (not translated)

    Additional information

    HUOM!
    Harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Tätä kurssia ei ole mahdollista toteuttaa valinnaisella tavalla.

    Lähihoitajataustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tietotestit (0-5) ja tentti (0-5) (not translated)

    Pedagogic approaches

    Hybridiopetus: osa opetuksesta toteutetaan etäopetuksena verkkoyhteyksien avulla. Hoitotyön taitojen harjoittelu tapahtuu luokassa.
    Innovaatiopedagokiikka, tutkiva oppiminen, verkko-oppiminen, Attendo-yhteistyö, luokka- ja simulaatioharjoittelu. (not translated)

    Student's schedule and workload

    1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä, 10 op = 270 h

    Harjoittelutunnit luokassa (135 h sisältää kontaktiopetuksen ja valmistautumisen)
    - 100% läsnäolo
    - Mikäli joudut pakottavasta syystä olemaan poissa, sovi korvaavasta harjoittelutunnista opettajan kanssa.
    - Lähihoitaja-taustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen opettajan kanssa.
    -harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun

    Ryhmätyöt ja seminaarit sekä teemapäivät
    - Seminaareihin ja tutoriaaleihin osallistuminen pakollista, mikäli joudut olemaan pakottavasta syystä pois, sovi tunnin korvaamisesta opettajan kanssa

    Kurssin aikana suoritettavat tehtävät
    -Harjoittelutuntien ennakkotehtävät tulee olla tehtynä ennen tuntia
    - tarkempi ohjeistus Itslearningissa (not translated)

    Content scheduling

    Kurssin sisältö (OPS):
    - Hoitotyön keskeiset käsitteet
    - Ammatillinen vuorovaikutus
    - Hoidollinen päätöksenteko
    - Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
    - Potilasturvallisuuden lähtökohdat
    - Turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
    - Tietoturva, -suoja
    - Infektioiden torjunta: Käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
    - Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen sekä TUG-testi
    - ISBAR- raportointityökalun käyttö
    - Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu
    - Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: ravitsemus ja erittäminen sekä hygieniasta huolehtiminen
    - Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
    - Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
    - Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
    - ABCDE- protokolla ja NEWS
    - Ensiapu ja peruselvytys
    **********************************************************************************
    Hoitotyön perusteet 4 OP
    Aseptiikka, Käsihygienia ja aseptinen toiminta 1 OP
    Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 5 OP (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS

    Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.

    Ei ymmärrä opintojakson tietoperustaa. Tarkastelee asioita yksipuolisesti eikä tunnista asioiden välisiä syy-yhteyksiä. Ei osaa perustella ratkaisujaan.

    YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ

    Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä.

    Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön.

    Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.

    LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU

    Ei tuo ajatuksiaan esille.

    Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.

    Ei vastaanota eikä anna palautetta.

    PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS

    Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.

    Ei tunnista oman osaamisensa rajoja.

    Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS

    Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu, mutta tietämys jää suppeaksi.

    Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi.

    YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ

    Osallistuu vähän ryhmän yhteiseen työskentelyyn.

    Osallistuu vähän yhteiseen keskusteluun ja jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.

    Edistää vähän ryhmän tavoitteiden saavuttamista.

    LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU

    Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään.

    Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.

    Vastaanottaa ja antaa palautetta jonkin verran.

    PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS

    Osallistuu ja on läsnä oppimistilanteissa.

    Tunnistaa osittain osaamisensa rajat ja kykenee kehittämään itseään.

    Arvioi ohjattuna osaamistaan ja omaa toimintaansa. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS

    Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.

    Hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista.

    Tarkastelee asioita eri näkökulmista, tunnistaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.

    YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ

    Vie ryhmässä työskentelyä eteenpäin ja luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille.

    Jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.

    Edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.

    LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU

    Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen.?

    Esittää näkemyksiään ja ratkaisujaan pääosin selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.?

    Työskentelee pääosin sitoutuneesti ja ratkaisunsa perustellen.

    Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.

    PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS

    Osallistuu ja hakeutuu pääosin aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuuta omasta ja yhteisestä oppimisesta.

    Tunnistaa pääosin osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.

    Arvioi osaamistaan ja toimintaansa. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS

    Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.

    Tarkastelee asioita useista näkökulmista ja ymmärtää syy-seuraussuhteita.

    Perustee ratkaisujaan asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedosta.

    YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ

    Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä.

    Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.

    Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.

    LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU

    Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti.

    Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.?

    Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa.

    Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti ja perustellen.

    PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS

    Osallistuu ja hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuun omasta ja yhteisestä oppimisesta.

    Tunnistaa osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.

    Reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja toimintaansa. (not translated)