Basic Nursing Skills (10 cr)
Code: TH00BV18-3019
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 04.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
15.08.2022 - 30.11.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Kati Lahtinen
- Päivi Erkko
- Mirka Toivonen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 15 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PSHTS22ASairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- TH00BV18
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kurssin sisältö (OPS):
- Hoitotyön keskeiset käsitteet
- Ammatillinen vuorovaikutus
- Hoidollinen päätöksenteko
- Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
- Potilasturvallisuuden lähtökohdat
- Turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
- Tietoturva, -suoja
- Infektioiden torjunta: Käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
- Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen sekä TUG-testi
- ISBAR- raportointityökalun käyttö
- Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu
- Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: ravitsemus ja erittäminen sekä hygieniasta huolehtiminen
- Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
- Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
- Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
- ABCDE- protokolla ja NEWS
- Ensiapu ja peruselvytys
**********************************************************************************
Hoitotyön perusteet 4 OP
Aseptiikka, Käsihygienia ja aseptinen toiminta 1 OP
Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 5 OP
Objective
Basic Nursing Skills 10 ECTS HOPE
Objectives:
Students will:
• Respect the patient as an expert agent of their own life
• Acknowledge the values, principles and key concepts of nursing
• Know how to interact professionally and therapeutically with patients and their family members
• Acknowledge the principles of professional cooperation
• Know how to apply the nursing process in decision-making and documentation
• Know how to document patients according to the national nursing documentation model
• Acknowledge the key principles of patient safety
• Know how to apply the aseptic technique
• Know how to work ergonomically
• Know how to communicate in order to ensure patient safety
• Know how to use the instruments used in nursing
• Know how to assess the patient’s resources and need for care
• Have the basic information and skills related to the key procedures required in nursing
• Know how to determine patients’ need for care and the objectives of care, as well as to plan and provide key nursing assistance methods to promote the resources of customers/patients
• Acknowledge the principles of wound treatment and know how to apply the information when treating chronic wounds
• Acknowledge pain evaluation methods and the methods of unmedicated pain management
• Know how to assess the need for urgent care in a systematic manner
• Know how to act in situations where first aid is required
• Know how to encounter death and look after a deceased person
Content
Content
(Basics of Nursing, 4 ECTS
Asepsis, hand hygiene and aseptic techniques, 1 ECTS
Preclinical Training in Nursing Basics, 5 ECTS HOPEP)
• Key concepts of nursing
• Professional interaction
• Clinical decision making
• Treatment process, decision-making and documentation
• Principles of patient safety
• Arranging a safe treatment environment
• Information security and privacy
• Infection prevention: hand hygiene, precautions and isolation arrangements
• Ergonomic working and assisting in patient’s mobility
• Usage of the ISBAR documentation tool
• Patient monitoring
• Assisting in daily activities
• Common methods of assisting and treatment methods required in nursing
• Tissue integrity, prevention of bedsores and treatment of chronic wounds
• Pain assessment and unmedicated pain management methods
• ABCDE protocol and NEWS
• First aid and basic resuscitation
Materials
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos.
Muu kurssiin liittyvä materiaali Itsissä.
Teaching methods
Aktivoivat oppimiskeskustelut ja -tehtävät, teemapäivät, tutoriaalit, lyhytverkkokurssit, tiimityöskentely, seminaarit, yhteistyö Attendon hoivayksiköiden kanssa, harjoittelu hoitoluokassa ja tietotestit.
Exam schedules
Tietotestit (0-5) ja tentti (0-5)
International connections
Hybridiopetus: osa opetuksesta toteutetaan etäopetuksena verkkoyhteyksien avulla. Hoitotyön taitojen harjoittelu tapahtuu luokassa.
Innovaatiopedagokiikka, tutkiva oppiminen, verkko-oppiminen, Attendo-yhteistyö, luokka- ja simulaatioharjoittelu.
Completion alternatives
Tätä kurssia ei ole mahdollista toteuttaa valinnaisella tavalla.
Lähihoitajataustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen.
Student workload
1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä, 10 op = 270 h
Harjoittelutunnit luokassa (135 h sisältää kontaktiopetuksen ja valmistautumisen)
- 100% läsnäolo
- Mikäli joudut pakottavasta syystä olemaan poissa, sovi korvaavasta harjoittelutunnista opettajan kanssa.
- Lähihoitaja-taustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen opettajan kanssa.
-harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun
Ryhmätyöt ja seminaarit sekä teemapäivät
- Seminaareihin ja tutoriaaleihin osallistuminen pakollista, mikäli joudut olemaan pakottavasta syystä pois, sovi tunnin korvaamisesta opettajan kanssa
Kurssin aikana suoritettavat tehtävät
-Harjoittelutuntien ennakkotehtävät tulee olla tehtynä ennen tuntia
- tarkempi ohjeistus Itslearningissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luokkaharjoittelu ja simulaatio (hyv./hyl.)
Tehtävät, tutoriaalit ja seminaarit (hyv./hyl.)
Kirjaan perustuva tentti (0-5)
Tietotestit (0-5)
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Ei ymmärrä opintojakson tietoperustaa. Tarkastelee asioita yksipuolisesti eikä tunnista asioiden välisiä syy-yhteyksiä. Ei osaa perustella ratkaisujaan.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä.
Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Ei tuo ajatuksiaan esille.
Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu, mutta tietämys jää suppeaksi.
Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Osallistuu vähän ryhmän yhteiseen työskentelyyn.
Osallistuu vähän yhteiseen keskusteluun ja jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää vähän ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään.
Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Vastaanottaa ja antaa palautetta jonkin verran.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja on läsnä oppimistilanteissa.
Tunnistaa osittain osaamisensa rajat ja kykenee kehittämään itseään.
Arvioi ohjattuna osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista.
Tarkastelee asioita eri näkökulmista, tunnistaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Vie ryhmässä työskentelyä eteenpäin ja luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille.
Jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen.?
Esittää näkemyksiään ja ratkaisujaan pääosin selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.?
Työskentelee pääosin sitoutuneesti ja ratkaisunsa perustellen.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu pääosin aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuuta omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa pääosin osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Arvioi osaamistaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Tarkastelee asioita useista näkökulmista ja ymmärtää syy-seuraussuhteita.
Perustee ratkaisujaan asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedosta.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä.
Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti.
Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.?
Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti ja perustellen.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuun omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja toimintaansa.
Further information
HUOM!
Harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun