•   Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families TH00BZ38-3001 01.09.2022-22.09.2022  5 credits  (MSOSSS20, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    Student
    - understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
    - recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
    - reflects the ethical principles of upbringing
    - knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work
    Content of study unit
    Content

    - usage theory of upbringing

    - ethics of upbringing

    - collaboration with guardians

    - multiprofessional collaboration

    Teacher(s) in charge

    Marika Kouki

    Learning material

    Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista (not translated)

    Learning methods

    Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
    Luentokeskustelut
    Vuorovaikutusharjoitukset (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Hyväksytty suoritus edellyttää
    - osallistumista lähiopetukseen
    - tehtävien hyväksyttyä suorittamista
    - pohdiskelevan esseetehtävän tekemistä

    Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

    Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
    - Esseen 1. palautuspäivä on 29.9.2022
    - Esseen 2. palautuspäivä on 13.10.2022 (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.09.2022 - 22.09.2022

    Enrollment date range

    01.04.2022 - 08.09.2022

    Group(s)
    • MSOSSS20
    • PSOSTS20
    • MSOSTK20
    • PSOSTK20
    Seats

    20 - 39

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Marika Kouki (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    1.00 credits

    Share of online studies

    1.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa (not translated)

    Pedagogic approaches

    Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen (not translated)

    Student's schedule and workload

    - Lähiopetus 1 op
    - Haastattelutehtävä pareittain ja lapsuuskollaasi (Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien haastattelu päiväkodissa tai perheen kotona) 1,5 op Siirrymme 8.9. ja 15.9. Lausteen Villasukkaan perhetreffeille, joissa opiskelijaparille on valittu oma perhe, jonka kanssa työskentelee.

    - Pohdiskeleva essee 2,5 op
    Esseessä tulee käyttää seuraavia lähteitä:
    - Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
    - Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi.
    - Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
    https://dialogi.diak.fi/wp-content/uploads/sites/8/2019/05/Varhaiskasvatuksen_sosionomi_15032019_LOPPUESITYS.pdf
    - Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
    https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

    LISÄKSI VÄHINTÄÄN KAKSI opiskelijan itse valitsemaa kiinnostavaa lähdettä. (not translated)

    Content scheduling

    Lähiopetuspäivät:

    to 1.9.2022 klo 9:00 - 14:30 Koroisissa
    Tavataan Koroisten parkkipaikan tuntumassa klo 9:00. Löydätte sähköpostista aikataulun ja ajo-ohjeet. Jos mahdollista, niin sopikaa kimppakyydeistä, jos tulette kauempaa.

    Tarvitset mukaasi muistiinpanovälineet ja ylle säänmukaiset vaatteet. Omat eväät saa myös halutessaan pakata mukaan.

    - Jakson aloitus ja työskentelyn suunnittelua; simulaatiosta ennakkotietoa klo 9:00- 10:00
    - Kasvatuksen käyttöteoria ja minä varhaiskasvattajana klo 10:00 - 11:30, LOUNAS klo 11:30 - 12:45 vanhemman kohtaaminen
    ja Varhaiskasvatustyön etiikka klo 12:45 - 14:30

    to 8.9.2022 klo 8:30 - 16:00
    - Vuorovaikutusharjoituksia: tavataan Medisiina D alaovella klo 8:30. Olen varannut meille simulaation käyttöön 8:30 - 11:30. Harjoitellaan vanhempien kohtaamista ja kasvatuksellisista asioista keskustelemista.
    - Yhteistyö eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa klo 12:30-14:15 (Outi Arvola Sateenkaarikodosta) Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 - 16. Tutustutaan ja toimitaan pareina oman perheen kanssa.

    to 15.9.2022 klo 9:00 - 16:00
    - Yhteistyötavat ja lapsen varhaiskasvatuksen aloitus klo 9 - 11
    - Työskentely moniammatillisessa tiimissä ja erilaisissa verkostoissa, vierailija kentältä klo 12 - 14:15. Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 -16. Haastatellaan pareina "oman" perheen vanhempia ja lasta.

    to 22.9. klo 9:00 - 14:30
    - Lapsuuskollaasien purku klo 9 -11
    - Haastattelutehtävien purku ja jakson lopetus klo 12 -14:30

    Opetuksessa 100 % läsnäolo. Sairauden takia voi korvaustehtäviä tehdä kahdelta päivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

    Muutokset mahdollisia (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2 (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    - Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
    - Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
    - Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    - Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
    - Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
    - Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    - Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
    - Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
    - Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä. (not translated)