Siirry suoraan sisältöön

Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5 cr)

Code: TH00BZ38-3001

General information


Enrollment
01.04.2022 - 08.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2022 - 22.09.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Course
TH00BZ38
No reservations found for realization TH00BZ38-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lähiopetuspäivät:

to 1.9.2022 klo 9:00 - 14:30 Koroisissa
Tavataan Koroisten parkkipaikan tuntumassa klo 9:00. Löydätte sähköpostista aikataulun ja ajo-ohjeet. Jos mahdollista, niin sopikaa kimppakyydeistä, jos tulette kauempaa.

Tarvitset mukaasi muistiinpanovälineet ja ylle säänmukaiset vaatteet. Omat eväät saa myös halutessaan pakata mukaan.

- Jakson aloitus ja työskentelyn suunnittelua; simulaatiosta ennakkotietoa klo 9:00- 10:00
- Kasvatuksen käyttöteoria ja minä varhaiskasvattajana klo 10:00 - 11:30, LOUNAS klo 11:30 - 12:45 vanhemman kohtaaminen
ja Varhaiskasvatustyön etiikka klo 12:45 - 14:30

to 8.9.2022 klo 8:30 - 16:00
- Vuorovaikutusharjoituksia: tavataan Medisiina D alaovella klo 8:30. Olen varannut meille simulaation käyttöön 8:30 - 11:30. Harjoitellaan vanhempien kohtaamista ja kasvatuksellisista asioista keskustelemista.
- Yhteistyö eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa klo 12:30-14:15 (Outi Arvola Sateenkaarikodosta) Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 - 16. Tutustutaan ja toimitaan pareina oman perheen kanssa.

to 15.9.2022 klo 9:00 - 16:00
- Yhteistyötavat ja lapsen varhaiskasvatuksen aloitus klo 9 - 11
- Työskentely moniammatillisessa tiimissä ja erilaisissa verkostoissa, vierailija kentältä klo 12 - 14:15. Siirtyminen Lausteen Villasukkaan vakasosionomin perhetreffeille klo 15 -16. Haastatellaan pareina "oman" perheen vanhempia ja lasta.

to 22.9. klo 9:00 - 14:30
- Lapsuuskollaasien purku klo 9 -11
- Haastattelutehtävien purku ja jakson lopetus klo 12 -14:30

Opetuksessa 100 % läsnäolo. Sairauden takia voi korvaustehtäviä tehdä kahdelta päivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia

Objective

Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work

Content

Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration

Materials

Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista

Teaching methods

Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa

Student workload

- Lähiopetus 1 op
- Haastattelutehtävä pareittain ja lapsuuskollaasi (Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien haastattelu päiväkodissa tai perheen kotona) 1,5 op Siirrymme 8.9. ja 15.9. Lausteen Villasukkaan perhetreffeille, joissa opiskelijaparille on valittu oma perhe, jonka kanssa työskentelee.

- Pohdiskeleva essee 2,5 op
Esseessä tulee käyttää seuraavia lähteitä:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi.
- Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
https://dialogi.diak.fi/wp-content/uploads/sites/8/2019/05/Varhaiskasvatuksen_sosionomi_15032019_LOPPUESITYS.pdf
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

LISÄKSI VÄHINTÄÄN KAKSI opiskelijan itse valitsemaa kiinnostavaa lähdettä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän tekemistä

Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 29.9.2022
- Esseen 2. palautuspäivä on 13.10.2022

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.

Siirry alkuun