Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5 cr)
Code: TH00BZ38-3002
General information
- Enrollment
-
01.04.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.09.2023 - 22.09.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00BZ38
realization.id
30179
realization.code
TH00BZ38-3002
realization.startDate
01.09.2323
realization.endDate
22.09.2323
realization.enrollmentStart
01.04.2323
realization.enrollmentEnd
01.09.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families
Content
Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration
Objective
Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän työstäminen
Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.
Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 6.10.2023
- Esseen 2. palautuspäivä on 20.10.2023
Completion alternatives
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa
Evaluation scale
H-5
Student workload
- Lähiopetus 1 op
- Keskustelutehtävä vanhemmat/vanhempien kanssa pareittain ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2,5 op
- Lapsuuskollaasi -tehtävä ohjeistetaan tällä jaksolla, mutta purku tapahtuu 24.11. Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat -jaksolla.
HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.
Teaching methods
Yksilö- ja pariryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset, simulaatio
Materials
Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista
realization.grade0Description
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
realization.grade1Description
- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan
realization.grade3Description
- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
realization.grade5Description
- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
International connections
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Content scheduling
Lähiopetuspäivät:
pe 1.9. 2023 kampuksella (MK ja TS)
- klo 9:00 - 10:00 Jakson aloitus, tehtävät (teoreettinen essee, varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien haastattelu paritehtävänä, perhekeskusajokortin suorittaminen, simulaatioharjoitukset)
- klo 10:00 - 11:30 Varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta
- klo 12:30 - 15:00 Vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen (keskusteluun orientoituminen), eri kieli- ja kulttuuritaustaiset perheet/vanhemmat (klo 13.30–15.00 Outi A. ja Zahra)
pe 8.9.2023 kampuksella (TS)
- klo 9:00 - 11:00 Käyttöteoria ja Minä kasvattajana -tehtävä
- klo 12:00 - 12:45 Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä, vierailijat Kati Mhone, Katarina Kajan ja Sara Åker-Harju Helsingin kaupungista (Zoomin välityksellä)
- klo 12.45 - 15.00 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä työssä
pe 15.9.2023 kampuksella (MK) OMA TIETOKONE JA KUULOKKEET MUKAAN TÄHÄN PÄIVÄÄN!
- klo 9:00 - 11:00 Varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö
- klo 12:00 - 13:30 Vierailija Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha
tauko
- klo 13.45 - 15:00 Perhekeskusajokortin ajaminen
pe 22.9.2023 Medisiina D ja kampus (MK ja TS)
- klo 8:30 - 11:30 Simulaatioharjoitukset Medisiina D HUOM! Muista tehdä simulaatioon valmistava harjoitustehtävä etukäteen! Simulaatioharjoituksiin osallistuminen on velvoittavaa!
- klo 12:30 - 15:00 Haastattelujen purku ja jakson päätös
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
20
realization.maxSeats
39
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
1
RDI portion
1
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
18924
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
18924
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean