Elämänkaari ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2021 - 17.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.03.2022 - 08.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutukselle Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
vko 10
to 10.3. klo 8:15 - 9:15 jakson aloitus (MK, NK) klo 9:30 - 11:30 opetus NK
pe 11.3. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)
vko 11
to 17.3. klo 8:15 - 14:00 Nooran opetus, klo 14:15 -16:00 PBL-ryhmät työskentelevät  itsenäisesti
pe 18.3. ko 8:15 - 14:00 Marikan opetus: Kasvatus ja oppiminen, lapsikäsitys.
vko 12 
pe 25.3. klo 8:15 - 9:45 PBL -ryhmät 1,2,3,4 klo 10:00 - 11:30 PBL-ryhmät 5,6,7,8 (opettajat mukana)
vko 13
31.3. klo 10 -15 Työpajapäivä MK, NK (jos on pois, päivä pitää korvata)
1.4. klo 9:00 - 11:00 PBL-ryhmät työskentelevät  itsenäisesti
vko 14
7.4. klo 14:00 - 16:00 Yksilötentti Itsissä
8.4. klo 8:15 - 11:30 PBL-esitykset kahdessa ryhmässä. Ryhmät 1,2,3 ja 4  tila ICT B1033 (Noora ja Marika)  sekä 5,6,7 ja 8 ICT C3044 (Heidi ja Susanna)
Osallistuminen PBL-työskentelyyn ja 31.3. työpajapäivään on velvoittavaa.
                    
Tavoitteet
•	tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
•	osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
•	tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
                    
Sisältö
´•	ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
•	eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
•	kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
•	varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
•	kasvatuksen eettinen ulottuvuus
                    
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
PBL-työskentely
Yksilötyöskentely
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti 7.4.2022 klo 14:00 - 16:00 Itsissä (tenttipaikka on ICT_C1035_Delta)
1. uusintatentti on 11.5. klo 16:00 -18:00 Itsissä (tenttipaikka ICT_B1047_Alpha) HUOM!  UUSINTATENTTIIN TULEE ILMOITTAUTUA JAKSON OPETTAJILLE KAHTA VIIKKOA ENNEN TENTTIPÄIVÄÄ. 
2. uusintatentti syksyllä 2022
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1
PBL-työskentely 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Yksilötentti 2,5
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde on Itsissä tehtävä yksilötentti 7.4.2022
Arviointi 1-5
Tentittävä materiaali:
Ahonen. T., Lyytinen, H., Nurmi, J-E., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 
Opettajien luennot.
Uusintatentit on Sosiaali- kasvatusalan uusintatenttipäivänä. Ilmoittautuminen jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä sähköpostilla.
                    
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-	Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
-	Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
-	Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-	Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
-	Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
-	Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-	Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen. 
-	Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita. 
-	Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.