Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3011
General information
- Enrollment
-
01.10.2023 - 19.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.04.2024 - 23.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Kaija Penttala
- Groups
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
- Course
- TH00CA36
realization.id
31969
realization.code
TH00CA36-3011
realization.startDate
12.04.2424
realization.endDate
23.05.2424
realization.enrollmentStart
01.10.2323
realization.enrollmentEnd
19.04.2424
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Lifespan and Education
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.
Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 31.5.2024
2. palautuspäivä 16.8.2024
Evaluation scale
H-5
Student workload
Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op
Teaching methods
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Materials
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
realization.grade0Description
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
realization.grade1Description
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
realization.grade3Description
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
realization.grade5Description
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.
International connections
Toiminnallinen oppiminen
Content scheduling
Marika Kouki, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus
Juniori AMK -ryhmänohjaus:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Marika Kouki: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8
Jakso toteutuu keväällä 2024 viikoilla 15 - 22
Jakso alkaa viikolla 15 itsenäisellä ennakkotehtävällä.
vko 16
pe 19.4.2024 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Hanna Peussa)
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)
vko 17
to 25.4.2024 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Poikkeus: Heidi Ristsepän ryhmät 3 ja 7, itsenäinen työskentely.
vko 18
to 2.5.2024 lähiopetus
klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)
pe 3.5.2024 Juniori AMK -työskentely
klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti
Poikkeus: Heidi Ristseppä on mukana ryhmiensä (3 ja 7) tapaamisilla. Opettajan ohjauksessa ryhmä 3 klo 9-10.30 ja 7 klo 10.30-12.
vko 19
pe 10.5.2024 klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti
vko 20
to 16.5.2024 klo 8:15 - 14:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus)
pe 17.5.2024 Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat jakavat Juniori AMKiin liittyvät hankintakortit. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin viimeistään 15.5.2024.
vko 21
to 23.5.2024
klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 23.5.2024 sekä 16.5.2024 työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.
Muutokset mahdollisia!
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
46
realization.maxSeats
55
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
1
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
19791
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
19791
courseUnit.learningUnitGroupCode
19791
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean