Siirry suoraan sisältöön

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3011

General information


Enrollment
01.10.2023 - 19.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.04.2024 - 23.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Heidi Ristseppä
Marika Kouki
Kaija Penttala
Groups
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
Course
TH00CA36

realization.id

31969

realization.code

TH00CA36-3011

realization.startDate

12.04.2424

realization.endDate

23.05.2424

realization.enrollmentStart

01.10.2323

realization.enrollmentEnd

19.04.2424

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Lifespan and Education

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.

Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 31.5.2024
2. palautuspäivä 16.8.2024

Evaluation scale

H-5

Student workload

Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op

Teaching methods

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

Materials

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

realization.grade0Description

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

realization.grade1Description

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

realization.grade3Description

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

realization.grade5Description

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

International connections

Toiminnallinen oppiminen

Content scheduling

Marika Kouki, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus

Juniori AMK -ryhmänohjaus:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Marika Kouki: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8

Jakso toteutuu keväällä 2024 viikoilla 15 - 22

Jakso alkaa viikolla 15 itsenäisellä ennakkotehtävällä.

vko 16
pe 19.4.2024 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Hanna Peussa)
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)

vko 17
to 25.4.2024 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Poikkeus: Heidi Ristsepän ryhmät 3 ja 7, itsenäinen työskentely.

vko 18
to 2.5.2024 lähiopetus
klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)

pe 3.5.2024 Juniori AMK -työskentely
klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti
Poikkeus: Heidi Ristseppä on mukana ryhmiensä (3 ja 7) tapaamisilla. Opettajan ohjauksessa ryhmä 3 klo 9-10.30 ja 7 klo 10.30-12.

vko 19
pe 10.5.2024 klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti

vko 20
to 16.5.2024 klo 8:15 - 14:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus)

pe 17.5.2024 Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30

Opettajat jakavat Juniori AMKiin liittyvät hankintakortit. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin viimeistään 15.5.2024.

vko 21
to 23.5.2024
klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 23.5.2024 sekä 16.5.2024 työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

46

realization.maxSeats

55

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

19791

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

19791

courseUnit.learningUnitGroupCode

19791

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun