•   Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3004 07.11.2022-18.12.2022  5 credits  (PSOSTS22) +-
    Competence objectives of study unit
    • you are familiar with counselling theory and different perspectives on counselling
    • you know how to counsel different clients and client groups systematically and in a goal-oriented way
    • you know how to apply different counselling approaches and methods
    Content of study unit
    • counselling as a basic work method of social service professionals

    • a solution- and resource-oriented approach

    • a systemic approach

    • motivating clients to change with the help of motivating discussion

    • counselling in electric environments

    Teacher(s) in charge

    Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas

    Learning material

    Tenttiin: Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.,
    Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. (Saatavissa myös e-kirjana).
    Myös luentomateriaali.

    Harjoituksissa käytetään mm. seuraavaa materiaalia:
    - Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
    https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
    - Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
    https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
    - Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
    https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
    - Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
    https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
    - Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
    https://vahvike.fi/fi (not translated)

    Learning methods

    yhteistoiminnallinen oppiminen
    harjoitukset
    itsenäinen opiskelu (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
    Ryhmän ohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
    Kontaktiopetus 1 op, hyväksytty / hylätty
    Tentti 2 op hyl/ 1-5.

    Yksilö- ja ryhmäohjauksissa läsnäolovelvoite. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    07.11.2022 - 18.12.2022

    Enrollment date range

    16.08.2022 - 06.11.2022

    Group(s)
    • PSOSTS22
    Seats

    10 - 60

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Sirppa Kinos ja Marjo Vähäkangas (not translated)

    Additional information

    Muutokset mahdollisia opintojakson alkamiseen asti. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    13.12.22 klo 9-11.30 yksilötentti kampuksella.Tentissä ei saa olla opintojakson materiaalia mukana.

    Uusintatentti ke 25.1.2023 klo 14-16. Ilmoittaudu tenttiin 2 vk etukäteen sähköpostilla marjo.vahakangas@turkuamk.fi. Tila ilmoitetaan myöhemmin. (not translated)

    Pedagogic approaches

    yhteistoiminnallinen oppiminen (not translated)

    Student's schedule and workload

    1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä. (not translated)

    Content scheduling

    14.11.22 klo 9.00-11.30 KAMPUKSELLA. Opintojakson aloitus, tavoitteet, ryhmäjaot. Ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (ratkes). Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas.
    15.11.22 klo 9-11.30 KAMPUKSELLA. Ohjaamisen lähestymistavat ja menetelmät (jatkuu, systeeminen lähestymistapa). Motivoiva keskustelu. Klo 12.30- 14.00 Yksilöohjauksen harjoitukset alkavat. Sirppa Kinos.
    21.11.22 klo 9.00-11.30 Yksilöohjauksen harjoitukset jatkuvat (itsenäisesti).
    22.11.22 klo 9-10 Työttömien ja osatyökykyisten asiakkaiden ohjaaminen (TKI projektiryhmä). 10.15-11.30 Ryhmäroolit ja ryhmän vaiheet. Vuorovaikutustaidot ryhmän ohjaajan välineenä. Marjo Vähäkangas. Klo 12.30-14 Ryhmäohjauksen harjoitukset alkavat. Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas
    28.11.22 klo 9-16 Ryhmäohjauksen harjoitukset jatkuvat (itsenäisesti).
    7.12.22 klo 12.30-14.00 VERKOSSA. HUOM! MUUTTUNUT AIKA! Digitaalinen perhekeskus: sähköisen käyttöliittymän testaus. Ohjeet tarkentuvat myöhemmin.
    12.12. 9.00-11.30 Mitä opimme ohjaamisesta? Ryhmät esittelevät havainnollisella tavalla oppimistuloksiaan. Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas

    13.12.22 klo 9-11.30 Yksilötentti (Itslearningissa, kone mukaan!). Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas
    1. Uusintatentti 25.1.2023 klo 14-15.30/Oma kone mukaan, ei materiaalia.
    2. Uusintatentti 15.3.2023 klo 14-14.30/Oma kone mukaan, ei materiaalia.

    Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ennen ohjauksia. Niiden reflektio toteutetaan Mitä opimme ohjaamisesta -tunneilla 12.12.22. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    - hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
    - hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
    - hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
    - hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
    - hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja eikä menetelmiä. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    - hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
    - hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
    - yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä runsaasti kehittämistä
    - hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
    - hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    - hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
    - hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
    -hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
    - hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
    - hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    - hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
    - hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
    - hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
    - hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä. (not translated)