Siirry suoraan sisältöön

Action-Based and Creative Methods (5 cr)

Code: TH00CA53-3002

General information


Enrollment
02.12.2023 - 15.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 25.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Kaija Penttala
Groups
PSOSTK22
Sosionomi (AMK), Turku, K22
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Course
TH00CA53

realization.id

31891

realization.code

TH00CA53-3002

realization.startDate

01.01.2424

realization.endDate

25.03.2424

realization.enrollmentStart

02.12.2323

realization.enrollmentEnd

15.01.2424

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Action-Based and Creative Methods

Content

• the concepts of creativity and action-based methods
• creative expression, interactive and mindfulness exercises with the help of different methods (e.g., visual expression, verbal art, music)
• tutoring creative activities, its planning, implementation and assessment

Objective

• you are able to analyse creativity theoretically and as part of humanity
• you are familiar with the meanings of and reasons for creative activities in client work
• you have experientially learnt various creative and action-based methods that can be used in social services
• you know how to use your creativity and resources in client work
• you know how to use creative and action-based working methods when working with different clients

Evaluation scale

H-5

Student workload

Lähiopetus ja harjoitukset, viikottaiset etätehtävät, oppimispäiväkirja, suunnittelutehtävä.
- opetus ja harjoitustehtävät 2op
- oppimispäiväkirja 1op
- ryhmätyötehtävä 2op

Teaching methods

Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely.

Materials

Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Anna-Liisa Karjalainen (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .Förverkligande.

Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.

Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.

Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

International connections

Lähiopetus ja itsenäinen työskentely lähipäivien välissä. Opiskelija tekee kurssin aikana itselleen lähiopetukseen kytkeytyvän asteikolla H-5 arvioitavan oppimispäiväkirjan, joka palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon 5.4. tai 25.4. mennessä.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista. Poissaolon sattuessa opiskelija tekee Itslearningissa olevan opetusmateriaalin ja siihen liittyvän kirjallisuuden pohjalta reflektion, jossa hän pohtii materiaaleissa esitettyä teoriaa ja tekee opetuskerran harjoitukset. Reflektiossa tulee pohtia harjoituksien herättämiä ajatuksia ja tunteita sekä kuinka harjoituksia voitaisiin soveltaa eri asiakasryhmien kanssa. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi itse tehdä ehdotuksen siitä, miten hän voisi korvata poissaolon. Korvaustehtävän pituus 2 sivua, ja se palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon. Palautuspäivät korvaaville tehtäville ovat 5.4.2024 ja 2. palautus 25.4.2024. Kirjallisen ryhmätyön palautus 25.4. mennessä Itslearningin palautuslaatikkoon. 2.palautusajankohta on 25.5.2024

Content scheduling

Toiminnalliset ja luovat menetelmät Novia-yhteistyö. Opintojaksossa toiminnallisia harjoituksia voidaan tehdä omalla äidinkielellä, luennon kieli voi olla suomi tai ruotsi, mutta luennolla ja harjoituksissa voi käyttää molempia kieliä. Tavoitteena on uskaltaa lähestyä toista kotimaista kieltä ja auttaa toisiamme ymmärtämään.
Opetus maanantaisin klo 15.15-18.00

15.1. Kurssin aloitus ja johdanto. Luovuuden psykologia. Kaija Penttala, Janina Dahla, Peter Edelsköld, Carolina Silin YH Novia Henrikinkatu 7 Rum 101
22.1. Visuaalinen fasilitointi / Visuell facilitering (CS) Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
29.1. Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) Visuaalinen fasilitointi/Visuell facilitering (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
5.2. Utopiatyöpaja/ Utopiverkstad (CS) Symbolit ja kortit / Symboler och kort (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
12.2. Symbolit ja kortit/ Symboler och kort (PE) Utopiatyöpaja / Utopiverkstad (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
26.2. NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (Hirvensalo) (KP) / Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316)
4.3. Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316) / NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (KP)
11.3. Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
18.3. Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) /Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
25.3. Musiikki ja hyvinvointi, kehollisia harjoituksia ja narratiivisia työtapoja (KP) Turun AMK ICT-City Delta, C3043, B2026
Reflektoivan oppimispäiväkirjan palautus
Toiminnallisten ja luovien menetelmien ryhmätyö

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

36

realization.maxSeats

45

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

19822

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

19822

courseUnit.learningUnitGroupCode

19822

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

49915

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun