Skip to main content

Shape and Aesthetics of Teeth 2 (4 cr)

Code: TH00CI10-3002

General information


Enrollment
02.07.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 08.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Dental Technology
Teachers
Simo Villa
Sari Silmäri
Teacher in charge
Sari Silmäri
Groups
PHAMMS23
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Course
TH00CI10
No reservations found for realization TH00CI10-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

The student
- Can describe the relationship between the shape and function of teeth
- Knows the significance of the relationship and order of teeth in dentition
- Can identify the permanent teeth in humans
- Knows the difference between deciduous and permanent teeth
- Can name the concepts and terms associated with tooth morphology
- Can use modeling wax to wax or carve a model of a tooth in each dental group.

Objective

The student is able to do simulation work
- can describe the relationship between the shape and function of teeth
- knows the significance of the relationship and order of teeth in dentition
- can identify the permanent teeth in humans
- knows the difference between deciduous and permanent teeth
- can name the concepts and terms associated with tooth morphology
- can use modeling wax to carve a model of a tooth in each dental group.
- knows aesthetics

Content

Parts of the course can be implemented by the Department of Dentistry of the University of Turku
- Theoretical lectures and course assignments
- has and function of teeth
- environmental aesthetics as an application of dentistry

Materials

- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.

Teaching methods

Shaping of teeth from wax

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.

Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.

Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.

Student workload

4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.

Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.

Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamis-taan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.

2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.

Assessment criteria, good (3-4)

3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät. Hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs ja palauttaa työt lukukauden aikana. Opiskelijan tekemien töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä

4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan ja töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat

Assessment criteria, excellent (5)

5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, sekä huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.

Go back to top of page