Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Pinja Palm
Lähiopetus
Kurssikirja löytyy Finnasta e-kirjana.
Koch, J. & Karjalainen, O. (2016). Office 2016 & Office 365: Word, Excel, PowerPoint & Outlook. Jyväskylä: Docendo Oy.
Videoita löytyy eduhousen A+ palvelusta johon opiskelija tekee tunnuksen.
Tukeudutaan myös muuhun materiaaliin jota internet tarjoaa.
Tehtäväperusteiset, hankittuun tietoon ja taitoon perustuvat menetelmät
Luennot
Itsenäinen opiskelu
Powerpoint-diaesitys 20 % kokonaisarvosanasta
Tentittävät aiheet Excel ja Word, kumpikin 40 % kokonaisarvosanasta
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 29.08.2023
Poissaolojen aikana opiskelija selvittää oppimisympäristöstä ja opiskelijakollegoiltaan tehtävät ja asiat, jotka ollaan tunnilla käsitelty.
Kontaktiopetuskertojen käsitellyt aiheet julkaistaan Itsissä.
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Etätentti 13.11.2023
1. uusinta 29.11.2023
2. uusinta 11.12.2023
Oletuksena kaikki opiskelijat osallistuvat toteutuksen ensimmäiseen tenttiin. Toinen ja kolmas tenttikerta ovat uusintaa/korottamista varten, ja niihin ilmoittaudutaan erikseen Itsissä.
Tekemällä oppiminen
Flipped learning
Yhteensä toteutuksen suorittaminen vaatii laskennallisesti n. 125 h työtä: varaathan siis aikaa itsenäiselle työskentelylle myös kontaktiopetusten välille!
Kontaktiopetus kampuksella 3 h
Kontaktiopetus verkossa 9 h
Opetusvideot 20 h
Itsenäiset tehtävät 50 h
Itsenäinen tiedonhaku 30 h
Itsenäinen kertaus tenttiin 18 h
Tentti 2 h
Opintojakson tavoite on, että opiskelija oppii tietoteknisiä perustaitoja.
Tekstinkäsittely
• määrämuotoisten asiakirjojen luominen, muokkaminen ja jakaminen
• taulukoiden, kuvien ja objektien lisääminen asiakirjoihin
• asiakirjojen ja tarrojen yhdistäminen, tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan yhdistäminen
• asiakirjan sivuasetukset ja kieliasun korjaus
• kappaleen sisentäminen ja tasaus, desimaalisarkainten käyttö
• taulukon luominen tiedon syöttämiseksi
• kuvan, kuvatiedoston, kaavion ja piirto-objektin lisääminen asiakirjaan.
• ylätunnisteen, alatunnisteen lisääminen: päivämäärä, kuva, teksti, sivunumerot
• kappalenumerointi
• automaattisen sisällysluettelon luominen, hallinta ja päivittäminen
• kansilehden luominen
• muut Wordin olennaiset toiminnot
Taulukkolaskenta
• taulukon muotoileminen
• täyttökahvan/automaattisen täyttöominaisuuden käyttäminen
• suhteellinen ja suora soluviittaus
• kaavojen hyödyntäminen
• Pivot-taulukoiden hallinta ja tiedon analysointi
• tiedon suodattaminen ja lajittelu
• muut Excelin olennaiset toiminnot
PowerPoint esitysgrafiikka
• esitysgrafiikan työstäminen
• eri rakenteen valitseminen dialle ja suunnittelumallien hyödyntäminen
• tekstin, symbolien ja kuvan lisääminen ja editoiminen esityksessä
• animaatioiden ja siirtymäefektien hyödyntäminen
• graafisen objektin (kuva, kuvio, piirto-objekti) lisääminen dian perustyyliin tai diaan
• muut PowerPointin olennaiset toiminnot
Tarkempi aikataulu löytyy kurssin Its-alustalta.
Opiskelija ei palauta PowerPoint-harjoitustyötä ja/tai Excel- tai Word-tenttejä ajallaan, tai näistä suorituksista käy ilmi, ettei opiskelija omaa arvosanan 1 edellyttämiä taitoja.
Arvosana 1:
PowerPoint
Opiskelija osaa:
- luoda selkeän diaesityksen
- lisätä esitykseensä objekteja, kuten tekstiä ja kuvia
Word
Opiskelija osaa:
- luoda siistin ja selkeän tekstiasiakirjan
- lisätä asiakirjaan objekteja, kuten taulukoita ja kuvia
- muotoilla asiakirjaa, esimerkiksi reunuksia ja fonttia
Excel
Opiskelija osaa:
- luoda laskentataulukon ja muotoilla sitä muokkaamalla esim. fonttia, taustaväriä ja reunaviivoja
- suorittaa taulukossa peruslaskutoimituksia suhteellista soluviittausta hyödyntämällä
- suodattaa ja lajitella taulukon tietoja
Arvosana 3:
PowerPoint
Opiskelija osaa:
- luoda selkeän ja johdonmukaisesti etenevän diaesityksen
- lisätä esitykseensä objekteja, kuten tekstiä, kuvia ja kuvakkeita
- lisätä siirtymiä ja animaatioita esitykseensä
- lisätä hyperlinkkejä esitykseensä
Word
Opiskelija osaa:
- luoda siistin ja selkeän tekstiasiakirjan
- lisätä asiakirjaan objekteja, kuten taulukoita ja kuvia
- muotoilla asiakirjaa, esimerkiksi reunuksia ja fonttia
- hyödyntää Wordin valmiita tyylejä asiakirjassaan
- luoda asiakirjalle kansisivun
- luoda ja päivittää automaattista sisällysluetteloa
Excel
Opiskelija osaa:
- luoda laskentataulukon ja muotoilla sitä muokkaamalla esim. fonttia, taustaväriä ja reunaviivoja
- hyödyntää erilaisia solutyyppejä tarkoituksenmukaisesti
- suorittaa taulukossa peruslaskutoimituksia suhteellista ja suoraa soluviittausta hyödyntämällä
- suodattaa ja lajitella taulukon tietoja
- piirtää peruskaavioita
- hyödyntää Excelin perusfunktioita, kuten summaa ja keskiarvoa
PowerPoint
Opiskelija osaa:
- luoda selkeän ja johdonmukaisesti etenevän diaesityksen
- lisätä esitykseensä objekteja, kuten tekstiä, kuvia ja kuvakkeita
- lisätä siirtymiä ja animaatioita esitykseensä harkitusti ja tarkoituksenmukaisesti
- lisätä hyperlinkkejä esitykseensä sekä upottaa näitä myös kuviin tai videoihin
- upottaa videoita diaesityksiinsä
- kiinnittää huomiota esityksen visuaalisiin ominaisuuksiin, kuten värimaailmaan ja tekstin määrään ja kokoon
Word
Opiskelija osaa:
- luoda siistin ja selkeän tekstiasiakirjan
- lisätä asiakirjaan objekteja, kuten taulukoita ja kuvia
- muotoilla asiakirjaa, esimerkiksi reunuksia ja fonttia
- hyödyntää Wordin valmiita tyylejä asiakirjassaan
- luoda asiakirjalle kansisivun
- luoda ja päivittää automaattista sisällysluetteloa
- lisätä asiakirjaan automaattiset sivunumerot
- lisätä kuville ja taulukoille otsikot
- luoda automaattisen lähdeluettelon
- numeroida asiakirjan otsikot automaattisesti
Excel
Opiskelija osaa:
- luoda laskentataulukon ja muotoilla sitä muokkaamalla esim. fonttia, taustaväriä ja reunaviivoja
- hyödyntää erilaisia solutyyppejä tarkoituksenmukaisesti
- suorittaa taulukossa peruslaskutoimituksia suhteellista ja suoraa soluviittausta hyödyntämällä
- suodattaa ja lajitella taulukon tietoja
- piirtää erilaisia kaavioita ja muokata niiden ulkoasua
- hyödyntää Excelin funktioita, kuten summaa, keskiarvoa, jos- ja hakufunktioita monipuolisesti
- luoda Pivot-taulukoita
Kati Haanpää
Kurssin opettajana toimii Kati Haanpää
Lähiopetus
Tarkentuu opetuksen alkaessa ja kerrotaan opintojakson ensimmäisenä päivänä ja kurssin Itslearning-alustalla.
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kussin arvioitavat tehtävät:
1x paritehtävä
2 x ryhmätyö
2 x yksilötehtävä
Arvosanan muodostuminen:
14-15 pistettä = 5
12-13 pistettä = 4
10-11 pistettä = 3
8-9 pistettä = 2
6-7 pistettä = 1
0-5 pistettä = hylätty
Tehtävät kerryttävät pisteitä max 15 pistettä, joista muodostuu arvosana h-5
Suomi
01.08.2023 - 30.11.2023
01.06.2023 - 22.08.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet
Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa
Tapaamiset:
22.8. klo 13-16 kampuksella
21.9. klo 13-16 verkossa
5.10. klo 9.15 - 12.00 verkossa
27.10. klo 9.15 - 12.00 verkossa
Kati Haanpää
Pauliina Isomäki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Pauliina Isomäki
Pauliina Isomäki
Ari Ahlholm
Pia Kalenius
Lähiopetus
Vapaavalintainen lasten ja/tai nuorten kirjallisuus
Korolainen, T. t. 2001. Kirjaseikkailu: Lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi.
Materiaalit Itslearningissa
Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, työpaja
Aineistojen tuntemus 40%
Lasten ja nuorten tavoittaminen 20%
Elävän satutunnin menetelmät 40%
Arvioinnissa kerätään eri tehtävistä pisteitä.
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti = arvosana 5.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 03.09.2023
6 - 12
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Tekemällä oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen
yhteensä 135 h
Aineistojen tuntemus 40 h (40%): luetaan ja vinkataan kirjallisuutta ja muita aineistoja, tästä ennakkotehtävä
Lasten ja nuorten tavoittaminen 27 h (20%): suunnitellaan lasten tai nuorten kirjastokäynti
Elävän satutunnin menetelmät 54 h (40%): tutustutaan mm. nukketeatterin menetelmiin ja nukenrakennukseen
Lasten ja nuorten aineistojen tuntemus
Elävän satutunnin menetelmät
Lasten ja nuorten tavoittaminen
Opiskelija on suorittanut alle puolet opintojakson tehtävistä.
Riikka Kulmala
Opintojakson ohjausvastuu on ohjaajalla. Ohjaajan rooli on on edistää opiskelijan oppimista innovaatiopedagogiikan mukaisesti hyödyntämällä aktiivisia oppimismenetelmiä, ajankohtaisia ja aitoon työympäristöön liittyviä case-esimerkkejä ja oppimistehtäviä sekä monipuolisia osaamisen arviointimenetelmiä. Opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan, mutta ohjaajan tulee ohjata, neuvoa ja fasilitoida oppimista.
Etäopetus
Oppimateriaali löytyy pääosin sähköisenä. Linkit oppimateriaaliin löytyy opintojakson ITSlearning-ympäristöstä.
Oppimismenetelminä hyödynnetään seuraavia:
- ohjaajan antamat case-esimerkit
- pienryhmätehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen
Arvioinnin kohteet ja arviointimenetelmät ilmoitetaan kurssin alkaessa
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 03.09.2023
15 - 40
ITSlearning ympäristö
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
5 op
H-5
Ei ole
Pienryhmätyöt ,
vertaisarviointi
Yksilötehtävät
Online-opetus 12-16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Oppimistehtävät:
Pienryhmätehtävä (markkinointisuunnitelma sisältäen markkinointimateriaalit)
Opiskelu Zoom-ympäristössä
Itsenäinen opiskelu
Opintojakso on 5 op:n laajuinen, joten opintojakson työmäärä vastaa 135 h työskentelyä.
Opintojakso toteutetaan etäopiskeluna verkko-oppmisympäristössä lukuunottamatta aloituskertaa, joka on kapmuksella.
Opintojakso alkaa elokuussa ja loppuu marraskuun lopussa. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä yritystoiminnan opintojakson kanssa.
Sisällöt:
- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix
Ajoitus:
21.8 13-16.00 (yhdessä yritystoiminnan opintojakson kanssa, on-site)
7.9 klo 9-12.00
22.9 klo 9-12.00
5.10 klo 13-16.00
10.11 klo 13-16.00
Zoom-linkki löytyy ITSlearning -ympäristön Suunnitelmat -sivulta. Käytämme samaa linkkiä jokaisessa tapaamisessa.
Hannele Mikkola
Kurssin opettajana toimii Hannele Mikkola
Lähiopetus
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätehtävät, tiedonhankinnan perusteet -osio, harjoitukset
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi 20%
Tiedonhakutoimeksianto 30%
Muut harjoitustehtävät ja raportit 50%
Hyväksytty/hylätty -astekolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä. Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 03.09.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhaun tekniikka
Toimeksianto, raportti
Asiakkaan tiedontarpeeseen ja lähdekriittisyyteen liittyvät tehtävät
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Tapaamiset:
26.10. klo 9.15 - 12.00 verkossa
Tiedonhaun tekniikkaa; asiakaslähtöinen näkökulma tiedonhaussa. Tiedonhankinnan perusteet -osuuden aloittaminen.
9.11. klo 9.15 -12.00 verkossa
Asiasanastot; kirjastotietokannat Suomessa
23.11. klo 9.15 - 12.00 verkossa
Kaunokirjallisuus ja tiedonhaku
8.12. klo 9.00 - 12.00 kampuksella
Ryhmätehtävät. Lähdekritiikki
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Krista Holopainen
Lähiopetus
Luentomateriaali ja kirjallisuus- ja nettivinkit jaetaan kurssin työtilassa. Lisäksi opiskelija hyödyntää itse etsimäänsä materiaalia.
Luento-opetus, yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset ja pohdinnat, ennakkotehtävät ja luentoteemojen kertaustehtävät, oppimispäiväkirja, itse- ja vertaisarvioinnit.
Arviointi perustuu opiskelijan palauttamiin harjoitustöihin, osaamistesteihin, harjoitustehtäville annettujen aikataulujen ja tavoitteenasettelun noudattamiseen, itse- ja vertaisarviointeihin, ja osallistumiseen.
Arvosana muodostuu painotetusta keskiarvosta seuraavasti:
- Osallistuminen luentokerroille 15 %
- Osaamistestit 15 %
- Harjoitustehtävät 30 %
- Essee 40 %
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää myös
- osallistumista vähintään 60 % luentokerroista
- harjoitustehtävistä ja osaamistesteistä väh. 60 % suorittamista hyväksytysti.
- esseen ja esiintymisharjoituksen suorittamista hyväksytysti.
Suomi
01.08.2023 - 31.07.2024
01.06.2023 - 26.10.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Viiden opintopisteen kurssin laskennallinen kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu luento-opetuskerroista, ennakko- ja luennolla annettujen tehtävien tekemisestä ja itsenäisestä opiskelusta.
Sisältö:
- työyhteisöviestinnän käsite ja lähtökohdat
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- asiatekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- hyvä tieteellinen käytäntö ja tekijänoikeudet viestinnässä
- työelämän puheviestintä- ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteenanto ja vastaanotto.
Marita Nummi-Wikström
Kari Juhala
Lähiopetus
Ilmoitetaan kurssin avausinfossa. Materiaalia It's alustalla ja opiskelijat etsivät itse aktiivisesti kurssin tavoitteita tukevaa materiaalit oman oppimisensa tueksi.
Monimuoto-oppiminen (materiaalit, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)
Arviointi:
Opintojakso arvioidaan arvosanoilla, Hylätty tai 1-5 ja koko opintojakson arvosanan perustuu kaikkien oppimistehtävien arvosanojen keskiarvoon:
- kaikista oppimistehtävistä täytyy saada arvosanaksi vähintään 1
- arvioinnista kerrotaan enemmän ITSLearningi-oppimisjärjestelmän toteutussuunnitelmassa.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 03.09.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Lemminkäisenkatu
H-5
Ilmoitetaan kurssin avausinfossa.
Monimuoto-oppiminen (materiaalit, videot, yksilö- ja ryhmätyöt)
Opiskelija tuntee yritystoimintaa sekä yritysten ja yrittäjyyden merkityksen. Opiskelija ymmärtää sisäisen yrittäjyyden ja tiimityön merkityksen ja hyödyt. Opiskelija tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan ja osaa nimetä yrityksen toimintaan liittyviä riskejä ja keinoja joilla niiltä voi varautua. Opiskelija tuntee oman alansa merkityksen yrityksille ja omat mahdollisuutensa yrittäjänä alallaan ja ymmärtää alansa yrittäjyyden merkityksen kansantaloudelle.
Yksi lähiopetustapaaminen. Muuten opiskelu tapahtuu itslearning-ympäristössä.
Tehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa osaamisissa olevan selviä puutteita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tehtävien suorittamiseen tarvittavaan vähimmäisosaamisen, mutta osaamisessa on huomattavia puutteita.
Tehtävät on hyvin tehty ja esitetty selkeästi. Opiskelija osoittaa tehtävien suorittamiseen tarvittavaa hyvää osaamista. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa osaamisissa mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Osaaminen on kiitettävällä tasolla. Tehtäväviin on panostettu ja ne on tehty innovatiivisesti ja esitetty selkeästi.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.