Tarja Bergfors, Johanna Kurtti
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro:
- Aseptiikka hoitotyössä s. 104-131
Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018) Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta kirjasta seuraavat luvut.
1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät 39-42
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)
Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. 2018. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Suositus%20hoitoon%20liittyvien%20infektioiden%20torjunnasta.pdf
Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi) https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo
Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.
Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi
Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä. Optima-tentti.
IMMI:
Tehtävät: Hyv- Hyl
Kontaktiopetus (läsnäolo, )
Ryhmätehtävien hyväksytty suoritus
Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 29.05.2020
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Johanna Kurtti / ravitsemuksen perusteet 2 op
Tarja Bergfors/ Immuniteetti ja mikrobiologia 2op
Sairaanhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarve ja voimavariastava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Immi = 2 op = 54h
Teema 1:
- kontaktiopetusta (luennot, teemapäivä): 4 h
- Itsenäinen työskentelu (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät:
- Infektioiden torjunta/ Oppiportti
Teema 2:
- kontaktiopetus: 4 h
- Itsenäinen työskentely ( (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät)
- mikrobitaulukko
- posteri taudinaiheuttaja mikrobista
- eristyksen järjestäminen
Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 10, ryhmätyöskentely 4 t ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 40 tuntia (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja Optima-tentin).
Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
Teema 1
- keskeisen käsitteistö
- vastustuskyky ja immunisaatio
- infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
Teema 2
- tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
- rokottamisen perusta
- eristyksen järjestäminen
Ravitsemuksen perusteet 2op
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet