Liisa Pirinen, Meeri Rusi, Ilkka Uusitalo
Oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin Optima-verkko-alustan välilehdillä.
.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Jakson arvioidaan 1-5 / hylätty -periaatteella.
Suomi
01.01.2020 - 31.05.2020
01.11.2019 - 10.02.2020
10 - 80
Terveys ja hyvinvointi
Liisa Pirinen (vastuuopettaja)
Meeri Rusi
Ilkka Uusitalo
0.00 op
0.00 op
H-5
Tämän opintojakson voi suorittaa tämän kevätlukukauden toteutuksen lisäksi kesätoteutuksena tai syksytoteutuksena.
Tämä opintojakso on suoritettava ennen kuin opiskelija voi aloittaa opinnäytetyön suorittamista.
Verkkotentti optimassa auki
helmi-,to 27.2., maalis- to 26.3 ja huhtikuussa to 16.4
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
5op = 135h opiskelijan työtä
Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Jakson aloitusinfo to 16.1 klo 14-16 (ei pakollinen) tammikuussa Joukahaisenkatu (ICT), muutoin toteutus tapahtuu verkko-opiskeluna.
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso on auki Optimassa 1.2.-30.4.2020.
.
Verkkototeutus sisältää kolme osa-aluetta:
- Johdantoa kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
- Johdantoa kvantitatiiviseen tutkimusotteeseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
- Johdantoa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamiseen (toteutuu oppimistehtävinä ja raportointina)
Jaksolla käsitellään myös tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä lähtökohtia ja ohjeita (Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeet korkeakouluille).
.
Sisältö:
- Sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Sosiaalialan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista