•   Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3251 01.01.2023-31.05.2023  2 op  (PKONTK21B, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
    Opintojakson sisältö
    Opiskelija osaa

    - kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään

    - kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa

    - viestiä asiakaslähtöisesti

    - käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

    Vastuuopettaja

    Sirpa Niittymäki

    Oppimateriaali

    Opettajan kokoama materiaali, julkaistaan Itslearningissä

    Oppimismenetelmät

    Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisä, palautettavia kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    ARVIOINTI
    Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
    Suoritusvaatimukset ja arviointi
    Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % lähi-/etätunneista).
    Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Lähi-/etätunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään Testpunkt-tehtävillä.

    Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.

    Testpunkter 1-6
    • Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
    • Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
    o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
    o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
    o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
    o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
    • Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
    5 = 17 p. – 18 p.
    4 = 14 p. – 16 p.
    3 = 10 p. – 13 p.
    2 = 7 p. - 9 p.
    1 = 4 p. - 6 p.
    0= 0 p. - 3 p.
    HUOM! Edellytys on, että luokassa tehtävistä Testpunkt 4 (Telefonfraser) ja Testpunkt 6 (Textförståelse) –tehtävistä joka tapauksessa vähintään toinen on suoritettu hyväksytysti.
    Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen. Tämä perustuu tutkintosääntöön §21.
    Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

    Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.

    Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2023 - 31.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2022 - 16.01.2023

    Ryhmä(t)
    • PKONTK21B
    • PKONTK21
    • PKONTK21A
    Opiskelijamäärä (min - max)

    0 - 120

    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Lisätietoja

    Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

    Koulutus

    Konetekniikan koulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    Verkko-opetuksen osuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tehtäväpohjainen, opiskelijan näyttöihin perustuva opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa. Uusintakoepäivä viikolla 16.

    Pedagogiset toimintatavat

    Ryhmäohjaus,itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Ohjattuja tapaamisia 26 h, itsenäinen työskentely 55 h

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso toteutetaan suunnitelman mukaan pääasiassa lähitunteina. Lähi- (NÄRlektionerna) ja etätunnit (DISTANSlektionerna) on merkitty toteutukseen. Tunnit ovat joko lähi- tai etätunteja, mutta samanaikaisesti ei ole molempia toteutuksia. Lähitunneilla kaikki ovat paikan päällä kampuksella, etätunneilla ZOOMissa. Myös etätunnit edellyttävät aktiivista osallistumista.

    Vecka 2 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
    NÄRlektionerna 1-2 Text: Mikko berättar om sina studier, s.1


    Vecka 3 Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s.2-5
    NÄRlektionerna 3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i ITS senast
    29.1.klockan 23.00.

    Vecka 4 Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s. 9-10, text och
    NÄR övningar
    lektionerna 5-6
    Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i ITS senast 5.2. klockan 23.00.

    Vecka 5 Text: Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes AB, s.11-13. Text och övningar
    NÄR-
    lektionerna 7-8

    Vecka 6
    NÄR- Text: Vad är ERP s.14-15?
    lektionerna 9-10 Testpunkt 3. Referat av en finsk text. Temat ERP. Lämnas in i ITS senast 19.2. klockan 23.00.

    Vecka 7 I telefon, s. 16-20. Telefonfraser och muntliga övningar
    NÄRlektionerna 11-12

    Vecka 8 Varken kontakt- eller distansundervisning!

    Vecka 9 Testpunkt 4. Telefonfraser s. 16-20, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
    NÄRlektionerna 13-14


    Vecka 10 Testpunkt 5. E-post. Att skriva e-post s. 21-22, fraser Lämnas in i ITS senast
    NÄRlektionerna 15-16 19.3. klockan 23.00.
    Text: Företaget Siipotec , s .23-25

    Vecka 11 Text: Företaget Siipotec , s .23-25 fortsätter
    DISTANS- Företaget Etteplan, s. 24
    lektionerna 17-18

    Vecka 12 Text: Vindkraftverk, s.25-27
    DISTANS-
    lektionerna 19-20 OBS! Därtill kommer det ett par texter som självstudier!
    Vecka 13 Muntliga presentationer i smågrupper

    NÄRlektionerna 21-22

    Vecka 14 Testpunkt 6.Textförståelseuppgifter+uppsats
    NÄRlektionerna 23-24

    Vecka 15 Muntliga presentationer i smågrupper
    NÄRlektionerna 25-26

    Vecka 16 UUSINTAKOEPÄIVÄ

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    0)
    Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
    Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    1)
    Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
    Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
    (2)
    Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
    Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    3)
    Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
    Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
    (4)
    Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
    Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    (5)
    Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
    Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.