•   Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 1 2011404-3006 04.09.2022-30.10.2022  5 op  (PTEATS22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa ryhmän ohjaamisen perusteet. Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.
    Opintojakson sisältö
    Luennot, työpajat, harjoitteet,harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

    Vastuuopettaja

    Mervi Rankila-Källström

    Oppimateriaali

    Ohjeistetaan opintojaksolla.
    Otteita mm. Seuraavista teoksista:
    Ekoluoma ja Hyttinen (toim): Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana.(2016)
    Heikkinen: Ajattele toimien: kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä (2017)
    Korhonen, Ostern (toim.): Katarsis. Draama, teatteri ja kasvatus. (2001)
    Korhonen ja Airaksinen (toim.): Hyvä hankaus 2.0. (2014)
    Laine: Minä, me ja muut sosiaalisissa verkostoissa. (2005)
    Maeve, Conolly & Prendergast: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice (2009)
    Ventola ja Renlund (toim.): Draamaa ja teatteria yhteisöissä. (2005)

    Oppimismenetelmät

    Harjoitteiden ohjaamista opitaan käytännön harjoittelun kautta sekä toisten ohjaaminen harjoitteisiin osallistuen että itse ohjaten.
    Pienryhmätyöskentely. Itsenäinen työ.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojaksossa arvioidaan:
    1) läsnäolo ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
    2) pareittain tai pienryhmissä pidettävät pienet työpajat
    3) suullinen tentti
    4) oppimispäiväkirjatiivistelmä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    04.09.2022 - 30.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    05.08.2022 - 30.09.2022

    Ryhmä(t)
    • PTEATS22
    Opiskelijamäärä (min - max)

    1 - 20

    Ohjausvastuut

    opettajana sivutoiminen opettaja Sari Äikää-Torkkeli sekä luennoitsijana Minna Haapasalo

    Koulutus

    Esittävän taiteen koulutus

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Pedagogiset toimintatavat

    Ryhmässä oppiminen: ryhmän ohjaamisen taitojen harjoittelu käytännössä.
    Opettajan fasilitoimat pienryhmätehtävät.
    Opettajajohtoiset luennot ja keskustelut.
    Itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyminen, oppimispäiväkirjan pitäminen ja harjoitepankin kasaaminen sekä oppimispäiväkirjatiivistelmän kirjoittaminen.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Lähiopetuksessa harjoitteiden suunnitteleminen ja ohjaaminen. Oppimispäiväkirjan pitäminen, harjoitepankin kerääminen, työpajasuunnitelman tekeminen (pareittain tai pienryhmissä), työpajan toteutus, suullinen tentti, oppimispäiväkirjatiivistelmän palautus. Opintojaksolla on sekä kontaktiopetuksen aikana, että omalla ajalla tehtäviä oppimistehtäviä.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojakso sisältää perusteet ryhmän ohjaamisesta sekä ryhmäilmiöistä.
    Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija osallistuu puutteellisesti lähiopetukseen, oppimistehtäviä jää tekemättä.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä ja ryhmän ohjaamisen taitoja. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessin perusteet osallistujana ja vaikuttaa ryhmään rakentavasti ja vastuullisesti