•   Tekstilähtöinen ohjaaminen 2011463-3008 20.02.2023-26.05.2023  5 op  (PTEATS22) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tekstilähtöisen ohjaamisen perusteet.
    Opintojakson sisältö
    Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

    Vastuuopettaja

    Mervi Rankila-Källström

    Oppimateriaali

    Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.

    Oppimismenetelmät

    Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jota hän käy läpi ohjaavan opettajan kanssa ennen oman kohtauksen työstämistä, jossa oma ohjaussuunnitema konkretisoituu näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    20.02.2023 - 26.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    21.01.2023 - 28.02.2023

    Ryhmä(t)
    • PTEATS22
    Opiskelijamäärä (min - max)

    5 - 15

    Vastuuyksikkö

    Taideakatemia

    Ohjausvastuut

    Mervi Rankila-Källström

    Koulutus

    Esittävän taiteen koulutus

    Toimipiste

    Linnankadun taidekampus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Pedagogiset toimintatavat

    Tiimityöskentely (näytelmän lukeminen ja analysointi, kuvalliset runot esittely, reflektiot), pienryhmätyöskentely (artikkelien purku ja kohtausharjoitukset) sekä itsenäinen työ (ohjaussuunnitelma, kuvallisen runon työstö, loppuraportti) .

    Ohjauskeskustelut ohjaavan opettajan kanssa (ohjaussuunnitelma, kohtausharjoituspalaute, loppupalaute)

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Tekstin luku- ja analyysivaiheessa keskitytään tekstin erilaisiin lukutapoihin esim. kriittinen, kehollinen ja interaktiivinen lukutapa. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.