Mervi Rankila-Källström
Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.
Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jota hän käy läpi ohjaavan opettajan kanssa ennen oman kohtauksen työstämistä, jossa oma ohjaussuunnitema konkretisoituu näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.
Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.
Suomi
20.02.2023 - 26.05.2023
21.01.2023 - 28.02.2023
5 - 15
Taideakatemia
Mervi Rankila-Källström
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
0.00 op
0.00 op
H-5
Tiimityöskentely (näytelmän lukeminen ja analysointi, kuvalliset runot esittely, reflektiot), pienryhmätyöskentely (artikkelien purku ja kohtausharjoitukset) sekä itsenäinen työ (ohjaussuunnitelma, kuvallisen runon työstö, loppuraportti) .
Ohjauskeskustelut ohjaavan opettajan kanssa (ohjaussuunnitelma, kohtausharjoituspalaute, loppupalaute)
Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.
Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Tekstin luku- ja analyysivaiheessa keskitytään tekstin erilaisiin lukutapoihin esim. kriittinen, kehollinen ja interaktiivinen lukutapa. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.