Siirry suoraan sisältöön

Tekstilähtöinen ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011463-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.01.2023 - 28.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.02.2023 - 26.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
PTEATS22
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Opintojakso
2011463
Toteutukselle 2011463-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Tekstin luku- ja analyysivaiheessa keskitytään tekstin erilaisiin lukutapoihin esim. kriittinen, kehollinen ja interaktiivinen lukutapa. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.

Tavoitteet

Opiskelija osaa tekstilähtöisen ohjaamisen perusteet.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.

Opetusmenetelmät

Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jota hän käy läpi ohjaavan opettajan kanssa ennen oman kohtauksen työstämistä, jossa oma ohjaussuunnitema konkretisoituu näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimityöskentely (näytelmän lukeminen ja analysointi, kuvalliset runot esittely, reflektiot), pienryhmätyöskentely (artikkelien purku ja kohtausharjoitukset) sekä itsenäinen työ (ohjaussuunnitelma, kuvallisen runon työstö, loppuraportti) .

Ohjauskeskustelut ohjaavan opettajan kanssa (ohjaussuunnitelma, kohtausharjoituspalaute, loppupalaute)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.

Siirry alkuun