Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi IV (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011502-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.08.2018 - 28.10.2018

Ajoitus

03.09.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

6 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi

Ryhmät

  • PTANSS15
    Tanssinopettaja

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä kuutena opintojaksona (I-III opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b; II a + b; III a + b.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista, jazztanssiesityksistä, videomateriaalista.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus on kansainvälistä, opetus tapahtuu osittain englanniksi ja jazztanssin termistö koostuu englannista, ranskasta ja suomesta. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia, jazztanssikilpailun seuraamista ja kirjallisen esseen työstämistä. Syyslukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, jota on yhteensä 23x90 minuuttia. Loput ajasta on varattu henkilökohtaiseen palautteeseen ja oppilaan omaan reflektointiin, jazztanssikilpailun seuraamiseen, kirjallisen työn työstämiseen.

Sisällön jaksotus

Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation, kompositioiden ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa. Tämän lisäksi opiskelijat tuottavat omaa liikemateriaalia ja tanssiharjoitteita, sekä harjoittelevat omien sarjojen ja kompositioiden opettamista kanssaopiskelijoille. Tavoitteena on kartuttaa opiskelijan liikemateriaali –ja tanssiharjoitepankkia, kehittää opiskelijan ajatusmaailmaa, ajatusmalleja, toimintatapoja ja käytäntöjä kohti ammattilaisuutta, huomioiden kevään opetusharjoittelu ja siirtyminen ammattikentälle.
Opintojakson teemoina ovat: minä tanssinopettajana, oma ilmaisu ja tanssijuus, opintokokonaisuuksien, ikäryhmien ja eri taitotasojen liikemateriaalin hahmottaminen ja tuottaminen, tanssituntien sisältö ja teemat, oma hyvinvointi ja itsestä huolehtiminen (voima/venyvyys, lihaskunto, ravitsemus, lepo ja uni, treeni, vapaa-aika, perhesuhteet jne.), jazztanssin lajikohtainen tanssitekniikka, liikelaadut ja aksentit, maadoittuminen/kannatus, liikkeen hallinta/päästäminen, heittäytyminen ja ilmaisu, rytmitaju ja musikaalisuus.
Jazztanssi 4 -opintojakso toteutetaan neljännen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
- kykenee toimimaan työryhmässä yhteisten tavoitteiden mukaan
- soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
- käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
- hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä
- Osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä tavoitteellisesti.
- Osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin.
- Asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti.
- Edistää osaamisellaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
- Osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan.
- Analysoi työkäytäntöjä ja niiden tulevaa kehitystä.
- Kykenee toimimaan monialaisessa työryhmässä yhteisten tavoitteiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
- tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
- itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
- yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
- kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
- analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa
- Osaa arvioida työn vaatiman ajan ja aikatauluttaa työskentelynsä.
- Osaa suunnitella ja kehittää omaa työskentelyprosessiaan.
- Osoittaa hallitsevansa alansa tietoperustan.
- Kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään omalta osaltaan työskentelyä kohti yhteistä päämäärää.
- Kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn.
- Tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden mukaan.
- Kykenee sovittelemaan ristiriitoja yhteiseen päämäärään pääsemiseksi.
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
- hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
- analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
- analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
- työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
- Osaa analysoida työskentelyprosessinsa vaiheet.
- Osaa soveltaa työssään teoreettista tietoa ja omia käytännön kokemuksiaan sekä kehittää erilaisia ratkaisumalleja.
- Toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä.
- Kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin.
- Kehittää osaamistaan ammattialan verkostoissa.
- Osaa ideoida ja toteuttaa luovia ratkaisuja ammatillisissa tehtävissä ja tilanteissa.
- Osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisuja ja työelämän käytäntöjä.
- Osaa toimia vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen.