Siirry suoraan sisältöön

Havaintoon perustuva kuvanveisto (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021102-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 04.04.2022

Ajoitus

05.04.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 10

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa

Ryhmät

  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- luoda muotoa kolmiulotteisin keinoin
- hyödyntää mallimuovailun ja mittakaavatyöskentelyn perusperiaatteita
- jäsentää kolmiulotteista ajatteluaan
- ilmaista havaintoaan kuvanveiston menetelmin
- kehittää materiaali- ja tekniikkatuntemustaan

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan kuvanveiston historiaan sekä havaintoon kolmiulotteisen ilmaisun lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimaansa voi ilmaista kuvanveiston keinoin? Mitä voi havaita kolmiulotteisessa teoksessa?
Opinnot suoritetaan työpajatyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, esimerkiksi alastonmallia, toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Havaintoon perustuva kuvanveisto: Tehtävät
- 6-10 mallitutkielmaa. Vapaa lähestymistapa. Kehitä omaa käsialaasi. Näköaistimukseen perustuvaa työskentelyä. Kuvaa jokainen tutkielmasi (pari kuvaa/ duuni) ja säästä pari onnistunutta valuprosessia varten.
- Pako Alcatrazista tai/ ja Osan suurennus.
Pako Alcatrazista. Vuonna 1962 John, Frank ja Clarence pakenivat Alcatrazin vankilasta. Vangit huijasivat vankilan yö-vartioita tekemällä itsestään nukkuvat omakuvaveistokset selliensä sänkyihin. Huikea yhdennäköisyys mahdollisti heille aikaa toimittaa pakotemppunsa. Materiaaleina heillä oli kipsiä, tomua, hiuksia, ehkä meikkivoidetta tai ihon väristä maalia. Työ tehtiin salaa. Tee nukkuva omakuva Alcatrazin tyyliin (salaa). Lisätietoa täällä: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/alcatraz-escape
Osan suurennos. Tehtävässä valitset pienen kappaleen - oman pikkusormesi, käytetyn korvatulpan, pöydänkulmalle jääneen kasvomaskin, ym – ja suurennat kappaleen 10-100 kertaiseksi. Tekniikkana voi käyttää saven muotoilua tai styroxia ja kipsiä yhdistelevää rakennustekniikkaa (direct plaster buil up) tai eri materiaaleja sekoittavaa kollaasityöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Akateemisen taidekoulutuksen perustana on satojen vuosien ajan toiminut näköhavaintoon perustuva ja kopioimisen kautta tapahtuva harjoittelu. Eräänä arvioinnin mittana taidekappaleiden kelpoisuudesta on ollut taiteilijan kyvykkyys vangita luonnon muodot valitsemaansa materiaaliin. Nykytaiteen keskusteluissa näköisyyden kuvaamisen taito ei välttämättä ole kovinkaan olennaisessa roolissa vaan painopiste on muunlaisissa kysymyksissä. Havainto itsessään esiintyy kiinnostavana ja aina tärkeänä aiheena, emmekä voi olla esittämättä kysymystä muidenkin aistien, kuin pelkästään näköaistin merkityksestä kuvataiteen prosesseissa. Perinteitä kunnioittaaksemme lähdemme liikkeelle näköhavaintoon perustuvasta, kopioimisen kautta tapahtuvasta mallityöskentelystä, mutta samanaikaisesti työstämme laajemmin myös muihin aisteihin nojaavia prosesseja.

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Havaintoon perustuva kuvanveisto ja kuvanveiston valumenetelmät aloitetaan – kurssien aikataulut ja tavoitteet/ työskentelyä
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Opiskelijan alustus/ työskentelyä
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Opiskelijan alustus/ työskentelyä
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä
- Työskentelyä

- Tiistaiamun tapaaminen klo 10-12/ Muottimateriaaleista ja valettavista massoista/ työskentelyä
- Työpöytätapaamisia klo 10-12/ työskentelyä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja työskentelymetodeja ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja