Videoreportaasi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2081197-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 31.10.2018
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
- Mika Niinimaa
- Marko Luukkonen
Ryhmät
-
PMEDIS17Medianomi syksy2017
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot kuvata, äänittää ja editoida videoreportaasin kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa ottaa vastaan ja antaa palautetta työprosessista ja valmiista videoreportaaseista
Sisältö
käsikirjoitus pitching journalistinen tiedonhankinta kuvaus ja valaisu, äänitys, editointi, julkaiseminen toiminnan reflektointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan Optimassa oppimisympäristössä Videoreportaasi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettelyllä suorituksen voi korvata toteuttamalla itsenäisesti julkaisukelpoisen videoreportaasin ja kirjoittamalla siitä itsereflektiivisen työraportin, jossa tekijä vertailee omaa tuotantoaan vastaavaan ammattilaistuotantoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Jatkuvuuskerrontaharjoitus: Kuvaa ja editoi sujuva prosessi, jossa käytät lukuisia eri kuvakokoja ja teet leikkauksen keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen toiminto (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen kokonaisuus. Valmiit harjoitukset katsotaan 18.10.2017
2. Oman pienen dokumentaarin tai reportaasin käsikirjoitus. Käsikirjoitukset pitsataan 25.10. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen.
3. Mallituotannon analyysi: Etsi esimerkki, josta otat ideoita omaan tuotantoosi. Se voi olla aiheen, rakenteen, kuvan tai äänikerronnan perusteella valittu. Linkitä esimerkkisi Optimaan ja kerro, miksi valitsit sen.
4. Pienryhmässä toteutettu tuotanto: Esitellyistä käsikirjoituksista valitaan yhdessä äänestämällä toteutettavat tuotannot ja muodostetaan tuotantoryhmät, joissa on toteutuksen kannalta tarpeellinen määrä henkilöitä. Tuotantopalaverit pidetään ennen kuvauksia opettajan kanssa tarpeen mukaan tuotantoryhmittäin. Tuotannon editpalaverit pidetään opettajien kanssa (rakenne Johanna, kuvakerronta ja kuvan muokkaus Marko ja äänitys Mika) ennen loppupurkua erikseen tuotantoryhmittäin sopien. Teosten yhteinen loppupurku on 5.12.2018 ja valmiiden dokumentaarien ja reportaasien julkaisu Tutkassa toteutetaan sopimuksen mukaan seuraavalla viikolla.
5. Työraportti tuotannosta: Kirjoita henkilökohtainen työraportti, jossa kerrot tehtäväsi ja analysoit onnistumistasi niissä. Kerro myös ryhmän toiminnasta. Vertaa toteutunutta dokumentaaria tai reportaasia esikuvana olleeseen ammattilaistuotantoon ja kerro, missä määrin se onnistui tai epäonnistui asetetuissa tavoitteissa. HUOM! Sinun on siis verrattava ryhmänne tuotantoa johonkin muualla julkaistuun ammattilaistoteutukseen.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu luennosta, harjoituksista ja itsenäisestä lopputehtävästä, jota opettajat ohjaavat ja tuutoroivat.
Johannan johdantoluento esimerkkeineen on 20.9.2018
Mikan ääniluento on 2.10.2018
Markon kuvauksen luento on 4.10.2018
Tuotannon loppupurku on 5.12.2018
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille.