Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011392-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv
  • Englanti

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Saara Tikkanen
  • Anniina Teittinen
  • Nicolas Le Grand
  • Minna Björkberg-Suominen
  • Kari Juhala
  • Katja Repo
  • Alisa Pettersson
  • Leena Lemola

Ryhmät

  • LTOPS22A
    LTOPS22A
  • LTOPS22D
    LTOPS22D
  • LTOPS22E
    LTOPS22E
  • LTOPS22B
    LTOPS22B
  • LTOPS22C
    LTOPS22C
  • LTOPS22G
    LTOPS22G
  • LTOPS22H
    LTOPS22H
  • LTOPS22F
    LTOPS22F

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen
- esittää nykyaikaisen markkinointiajattelun keskeiset piirteet
- antaa esimerkkejä ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavista asioista ja selittää, miten kilpailukeinoja voidaan käyttää tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta
- selittää Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet ja miten oikeusjärjestelmä toimii
- selittää sopimuksen syntymiseen liittyvät oikeudelliset säännöt
- soveltaa oikeudellisen informaation peruslähteitä ongelmien ratkaisuissa
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä

Sisältö

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- toiminnan organisointi ja johtaminen
- yritysmuodot
- nykyaikainen markkinointiajattelu
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
- Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet, oikeusnormit ja oikeuslähteet

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus:
Kinkki, S. & Isokangas, J. 2003 Yrityksen perustoiminnot. Helsinki: SanomaPro.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.

Opintojakson oppimisympäristössä oleva oppimateriaali

Oheiskirjallisuus: lista oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, kuten ryhmäistunnot ja ryhmätyöskentely, oppimisraportit ja luennot. Opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus valita englanninkieliset tai ruotsinkieliset ryhmäistunnot.

Ryhmäistuntoihin ja luentoihin liittyy oman oppimisen seuranta oppimisraportin avulla. Oppimisraporttien osalta toteutuu myös vertaisarviointi. Opintojakson aikana laaditaan oman idean pohjalta yrityksen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö).

Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu kaksi ryhmätenttiä

15.9. ryhmätentti, arviointi hyväksytty/hylätty
29.11. ryhmätentti arviointi asteikolla 0-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätyöskentely ja luennot 140 tuntia
Tiedonhaku 85 tuntia
Oppimisraportit 80 tuntia
Liiketoimintasuunnitelma 60 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu tiedotetaan opintojakson oppimisympäristössä (itslearning).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

25 % ryhmäistunnot
25 % oppimisraportit
25 % liiketoimintasuunnitelma
25 % tentit
Tiedonhankinnan verkkokurssi, suorittaminen hyväksytysti lokakuun loppuun mennessä

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5).