•   Palvelu- tai tuotekonseptointi 3011604-3007 17.08.2022-31.12.2022  5 op  (MLIITS21) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
    Opiskelija osaa
    - käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
    - kerätä asiakastarpeita
    - laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.
    Edeltävyysehdot
    1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
    Opintojakson sisältö
    - Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?

    - Miten ideoista kehitetään konsepti?

    - Miten asiakastuntemusta lisätään?

    - Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

    Vastuuopettaja

    Arja Keltaniemi

    Oppimateriaali

    Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
    Täydennetään opintojakson alustalle.

    Oppimismenetelmät

    - Työpajatyöskentelyä
    - Ideointimenetelmät
    - Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
    - Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
    - Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
    - Itsenäinen tiedon haltuunotto
    - Oman työn kehittäminen

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Essee, osallistuminen lähijaksojen työskentelyyn sekä pienryhmätyöskentelyyn.
    Esseen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    17.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2022 - 26.08.2022

    Ryhmä(t)
    • MLIITS21
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 30

    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Lisätietoja

    Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot, mutta voit ennakkoon tiedustella tämän opintojakson mahdollisuutta suorittaa omana opintojaksonaan.

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

    Pedagogiset toimintatavat

    Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
    Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
    Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
    Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla, joita itse on huomioinut.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, jota sovelletaan opintojaksossa, Kehittämistehtävä 1.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Ei osallistumista lähijaksoille.
    Tehtäpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    • Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
    • Opiskelija tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
    • Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    • Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
    • Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
    • Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
    • Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
    • Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    • Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
    • Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
    • Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
    • Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
    • Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.