•   Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3006 17.08.2022-31.12.2022  5 op  (MLIITS21) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
    Opiskelija osaa
    - soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
    - tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
    - hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
    Edeltävyysehdot
    1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
    Opintojakson sisältö
    - Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia

    - Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen

    - Millainen on hyvä kehittämisprojekti

    - Miten asettaa realistisia tavoitteita

    - Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää

    - Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä

    Vastuuopettaja

    Arja Keltaniemi

    Oppimateriaali

    Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyviä työkaluja.

    Oppimismenetelmät

    - Ideointimenetelmät
    - Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
    - Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
    - Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
    - Itsenäinen tiedon haltuunotto
    - Oman työn kehittäminen

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    17.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2022 - 26.08.2022

    Ryhmä(t)
    • MLIITS21
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 30

    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.

    Pedagogiset toimintatavat

    Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
    Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
    Its:iä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Suunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.

    Sisältö ja ajoitus

    Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu kahteen muuhun syksyn opintojaksoon (liiketoiminnan kehittäminen ja palvelu- ja tuotekonseptointi). Näissä haltuunotettua teoriaa ja annettuja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on suunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin (ennakointityöskentelyssä löydetyt muutokset) ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Ei osallistumista lähijaksoille eikä pienryhmätyöskentelyyn.
    Tehtäväpalautuksia tekemättä tai ei vastaa tehtäväantoa.

    Hyväksytty / Hylätty

    Kehittämistehtävä, konseptisuunnitelma, jossa hyödynnetty palvelumuotoilun työkaluja.
    Osallistuminen työskentelyyn lähijaksoilla sekä pienryhmissä, joissa käsitellään kehittämistehtäviä.