Siirry suoraan sisältöön

Markkinatutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011662-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 11.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala

Ryhmät

  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.

Sisältö

Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus yritykselle/organisaatiolle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op, joka vastaa 135 h työmäärää.

Sisällön jaksotus

Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet

Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.

Hylätty (0)

Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.