Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011665-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 11.10.2021

Ajoitus

04.10.2021 - 08.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • Vaihtos21Yrmy
    Vaihtos21Yrmy
  • PLIITS19MAR-A
    PLIITS19MAR-A
  • MODEntrepreneurshipAndSales1
    Entrepreneurship and Sales - Module 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- itsenäistä reflektointia
-kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstäminen ja esittelyt
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista, jakamista ja oppimista. Palautteen antamisen kehittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektiosta palaute
8 lähiopetuskertaa ja niihin osallistuminen
Itsenäiset ryhmätyöt

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi
Uuden liiketoiminnan innovointi ja suunnittelu
Markkinoinnin johtaminen
Uuden palvelun tekeminen ja esittely

Ajoitus: Opintojakso alkaa etätehtävällä 1.9. Lähiopetus 15.9. - 9.11.2020. Kurssille otetaan ensimmäiset 50 ilmoittautunutta (max 25 PLIITS20mar opiskelijaa).

Viestintäkanava ja lisätietoja

50 ensimmäistä opiskelijaa mahtuu mukaan. Vastaava opintojakso tarjotaan englanniksi 3011665-3005 Liiketoimintamallit ja markkinointi 5 - 5 op.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjan lukeminen ja kirjareflektion kirjoittaminen 25%
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja esittely 25%
Markkinoinnin johtamisen esitys 25%
Markkinointivideo uudesta palvelusta/tuotteesta 25%.

Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa ja ryhmätyössä (voi nostaa tai laskea arvosanaa)
Menetelmät:
Vertaisarviointi
Opettajan arviointi
Itsearviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioitavista kohteista hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Arvoitavat kohteet eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittelyt ovat rutiininomaisia.
Liiketoimintasuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma ovat heikkoja.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Arvioitavat kohteet ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja hyödyllisiä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Esittelyt ovat selkeitä ja myyviä.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Liiketoimintasuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma ovat hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja arvioitavat kohteet ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittelyt ovat myyviä, inspiroivia ja luovia.
Ryhmätyöskentely on dialogista, innovatiivista ja aktiivista.
Opiskeljan tuntiaktiviteetti on erinomainen.
Liiketoimintasuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla