Tapani Ojanperä
Opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan itslearning työtilan kautta.
Python-materiaalia verkkosivuilta.
Monimuoto-opetus
Lähitunnit: pe 3.9. klo 14-16 (2h), to 7.10. klo 8-11 (3h), to 11.11. 10-12 (2h) ja ma 13.12. 8-10 (2h)
Yksilötehtävät: Tehtäväperustaisuus (ohjelmien tekeminen).
Ryhmätehtävät: Valikoiden.
Aktiivisuus tunneilla: 40%
Ryhmän koodaustehtävät: 60%
Suomi
30.08.2021 - 17.12.2021
01.06.2021 - 09.09.2021
15 - 35
Tekniikka ja liiketoiminta
Tapani Ojanperä
Kemiantekniikan koulutus
Kupittaan kampus
4 op
H-5
Ei tenttiä.
Opetellaan suunnittelemaan ja koodaamaan ohjelmia. Tehtävien avulla harjoitetaan kutakin teoriaan kuuluvaa asiaa. IT-ala on kauttaaltaan englanninkielinen, joten kurssilla englanninkieliset käsitteet ja määritelmät ovat olennainen osa opiskelua. Opiskelussa pyritään käyttämään monipuolisesti videomateriaalia, tutoriaaleja ja uusia oppimisympäristöjä (esim. itslearning, Kahoot, Socrative, Flinga).
Kontaktitunnit 9 h
Teams-ohjaus 11 h
Ohjelmointitehtävien tekeminen (yksin ja ryhmissä) 115 h
Yhteensä 135 h
Tällä opintojaksolla tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin MatLab-ympäristössä.
Aiheet:
1. Ohjelman rakenne (kääntäminen vs. tulkitseminen ja suorittaminen), muuttujat
2. Funktiot
3. Haarautumiset
4. Silmukat
5. Grafiikkaa
6. Kokoelmat
7. IO-operaatiot
Opiskelija
• ei tunne ohjelmoinnin peruskäsitteitä
• ei pysty lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaisiakaan ohjelmia
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteitä kuten muuttujat, ohjausrakenteet ja funktiot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan
• kykenee lukemaan ja kirjoittamaan yksinkertaista koodia
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot, luokat, oliot ja taulukot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa etsiä helppoja virheitä
• kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia ohjelmia
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot, luokat ja oliot
• osaa käyttää joitakin tietorakenteita kuten taulukoita, listoja ja hajautustauluja
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa käyttää debuggeria ja virheenhallintaa
• kykenee kirjoittamaan ohjelmia, jotka hyödyntävät edellä olevia kohtia.