Siirry suoraan sisältöön

WWW-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051127-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.12.2018 - 13.01.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 30.04.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Balsam Abdulghani
  • Tuomo Helo

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PINFOS 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PINFOS 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PTIVIS17
    Tieto- ja viestintätekniikka S17
  • PINFOS17
    Information and Communications Technology (international), S17
  • ICTMODohj
    AMOD Ohjelmistotekniikka

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • PINFOS 1
  • PINFOS 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: kuvailla web-ohjelmoinnin erityispiirteitä hyödyntää Internetin tarjoamia resursseja ja työkaluja hyödyntää erilaisia web-kehityksessä käytettäviä teknologioita laajentaa selaimen toiminnallisuutta skripteillä toteuttaa tietokantaa käyttäviä dynaamisia ja interaktiivisia web-sovelluksia varautua joihinkin tyypillisimpiin tietoturvaongelmiin.

Sisältö

HTTP-protokolla merkintäkielet web-palvelinsovellusten ohjelmointi tietokannan käsittely web-palvelinsovelluksista web-palvelinteknologiat sekä selaimessa toimivat asiakasteknologiat selainpuolen skriptaus selaimen tulkitsemalla skriptikielellä palvelinpuolen skriptaus palvelimella tulkattavalla skriptikielellä yleisiä tietoturvaongelmia

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali tulee olemaan sähköisessä muodossa opiskelijoiden käytettävissä.
- http://www.w3schools.com/
- Marijn Haverbeke. Eloquent JavaScript.3. painos. http://eloquentjavascript.net/
- Ethan Brown. Learning JavaScript. 3. painos. 2016. O'Reilly Media. (Saatavilla sähköisessä muodossa DawsonErassa)
- David Herron. Node.js Web Development.3. painos. 2016 (Saatavilla sähköisessä muodossa DawsonErassa).
*
Kurssin alkuun asti näihin tietoihin voi vielä tulla muutoksia

Opetusmenetelmät

Luennoille osallistuminen (pakollista vain tehtävien tarkastuskertojen yhteydessä)
Vuorovaikutus ja ohjelmointi luennoilla
Henkilökohtaisten harjoitustehtävien tekeminen
Osallistuminen ryhmätyön tekemiseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ohjelmointi
Tekemällä oppiminen
Vuorovaikutus opettajan ja kurssikavereiden kanssa
Ryhmätyöprojekti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h
Kirjallisuuteen perehtyminen 34 h
Henkilökohtaiset harjoitustehtävät 34 h
Ryhmätyöhön osallistuminen 40 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutuksessa on 3 suomenkielistä ryhmää.
*
Opintojaksolla toteutetaan yksinkertainen dynaaminen www-sivusto hyödyntäen JavaScript-kieltä sekä selain- että palvelinpuolella. Palveinpuolella hyödynnetään node.js -perustaisia ratkaisuja ja tietokantaa.
*
Opintojakso sisältää 12 ohjattua työskentelykertaa, 12 henkilökohtaista harjoitustehtävää ja harjoitustyön ryhmässä. Ei tenttiä.
*
Harjoitustyö tehdään 3-4 hengen ryhmissä ohjauskertojen ulkopuolella.
*
Kurssin suunniteltu eteneminen:
*
Luentokerta:
1-2: Lyhyt johdatus Internetin perusteknologioihin: html5,- client-server arkkitehtuuri,http-protokolla, css3
3-8: JavaScript, json
9: Ryhmätyöntoimeksiannon esittely:tavoitteet, laajuus, vaatimukset,ryhmien muodostaminen,arvosteluperiaatteet
9-12 node.js ja npm
*
Lisäksi kunkin ryhmän tulee sopia viikolle aika harjoitustyön demoamiseen viikolle 16. Tilaisuudessa arvioidaan myös kunkin opiskelijan henkilökohtainen työpanos harjoitustyön tekemisessä.
*
Opintosuunnitelmaan voi tulla muutoksia opintojakson edetessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvostellaan skaalalla 0-5. Saadakseen hyväksytyn suorituksen opiskelijan on saatava hyväksyttävä arvosana sekä 1) henkilökohtaisista harjoitustehtävistä että 2) ryhmätyöstä.
Henkilökohtaiset harjoitustehtävät: 5 tehtävää -> arvosana 0,5; 7 -> 1; 8 -> 1,5; 9 -> 2; 10 - 2,5; 11-12 -> 3.
Osallistuminen ryhmätyöhön: 0,5 - 2,0.