Siirry suoraan sisältöön

Käytettävyys ja käyttöliittymäsuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051148-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 09.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Teppo Saarenpää

Vastuuopettaja

Teppo Saarenpää

Ryhmät

  • PTIVIS17H
    PTIVIS17H

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: asennoitua erilaisten käyttäjien ongelmatilanteisiin muodostaa kokonaiskuvan käsiteltävän käyttötilanteen ongelmakohdista suunnitella vuorovaikutteisia käyttöliittymiä lähtien käyttäjän tarpeista opastaa käyttäjiä uuteen käyttötilanteeseen.

Sisältö

käyttöliittymän suunnittelu käytettävyyden ongelmatilanteet käytettävyyden arviointi Nielsenin lista ergonomia värien filosofia

Aika ja paikka

lokakuu – joulukuu 2018

Oppimateriaalit

Opettajan laatimaa materiaalia, jota jaetaan Optiman työtilan kautta.

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan etäopetuksena sähköisiä työvälineitä hyödyntäen lukujärjestyksen mukaisella aikataululla. Kurssimateriaali täydentyy Optimaan kurssin edetessä ja opiskelijoiden saatavilla kurssin päättymiseen saakka. Etäopetuksenyhteydessä tehdään harjoitustehtäviä, joiden avulla teoriasisältö nivotaan käytännön esimerkkeihin ja varmistetaan opiskelijoiden syvempi oppiminen. Kurssin loppuvaiheessa toteutetaan pienryhmissä harjoitustyö, jossa sovelletaan kurssinaikana läpikäytyjä asioita käytännön sovellukseen. Harjoitustyöstä tuotetaan raportti, joka arvioidaan osana kokonaisuutta. Kurssin päätyttyä on teoriakoe kurssin aikana läpikäydyistä olennaisimmista teoriasisällöistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 12/2020
Uusintamahdollisuudet 1/2021, tarkemmista ajankohdista tiedotetaan erikseen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan käytettävyyden ja käytettävyyssuunnittelun perustaitoja. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, julkaisuja, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit (toteutettuna joka lähi- tai etäyhteyden kautta) 28 h
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät jatkuvasti koko opintojakson ajan, harjoitustyö, loppukokeeseen valmistautuminen 111 h

Sisällön jaksotus

• 10/20 : käytettävyyden määritelmä, hyödyt, periaatteet ja toimintamallit
• 11/20 : ihminen käyttäjänä, vuorovaikutus, kulttuuri ja ympäristö sekä käytettävyydenarviointi
• 12/20 :käytettävyyden testaus, käyttäjätutkimus, käsitteellinen suunnittelu ja näköaisti sekä visuaalinen havainnointi
• 12/20: harjoitustyö opintojaksolla käsitellyistä aiheista. Toteutetaan pienryhmissä.
• 12/20: loppukoe

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkemmat ohjeet harjoitustyöstä ja arvioinnista on Optiman työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustyö (max 20). Pienryhmittäin tehtävä on projektiluontoinen työ. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Loppukoe (max 20 p., lineaarinen taulukko). [summatiivinen arviointi, opettaja arviointi].
Uusintatenttejä (max 20 p.) Järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää opintojaksolla läpikäydyt asiat ja tunnistaa käytännön suunnittelutehtävät joihin niitä voisi soveltaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa käyttää niitä käytännön suunnittelutehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on omaksunut opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti käytännön suunnittelutehtäviin.