Johtaminen ja vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5131072-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 31.10.2018
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Sepänkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 70
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Jouko Broman
Vastuuopettaja
Tero Reunanen
Ryhmät
-
LIPATMODYritysJaSaadoksetMOD Yritys ja säädökset
-
PTUTAS17Tuotantotalous
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
- Tuntee esimiestyn vaatimukset ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
- Tutustuu toiminnohjauksen filosofioihin
- Ymmärtää johtajuuden (leadership) ja johtamisen (management) eron
- Hallitsee johtamisen ja esimiestyön perustoiminnan
Sisältö
Johtaminen osana liiketoimintaa:
- Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
- Organisaatioteoriat
- Henkilöstöjohtaminen
- Johdon ja henkilöstön kehittäminen
- Työhyvinvointi
- Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
- Itsensä johtaminen
- Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
- Henkilöstön johtamisen käytännöt
- Rekrytointi
- Perehdyttäminen
- Palkkaus ja palkitseminen
- Liiketoiminnan taloudellinen ohjaus
- Raportoinnit ja mittarit
- Työoikeuden perusasiat
- Työmarkkinajärjestelmä
- Sopiminen
- Vastuut
- Johtamisjärjestelmät ja filosofiat
Aika ja paikka
Sepänkatu 1 Turun Ammattikorkeakoulu.
Syyslukukausi 2018
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, kurssin aikana jaetut artikkelit sekä kirjat:
1. Järvinen, Rantala, Ruotsalainen: "Johda Suoritusta" (Talentum 2014) yhdessä sovittavin osin.
2. Roger E. Allen: "Nalle Puh ja johtamisen taito" (WSOY) luetaan ja pohditaan yhdessä
3. Goleman Daniel: "Tunneäly työelämässä" (Otava 2012) (yhdessä sovittavin osin)
4. Viitala Riitta, Henkilöstöjohtaminen: Strateginen kilpailutekijä (Edita 2013) (Määritellyiltä osin)
Opetusmenetelmät
Kurssilla käytetään lähiopetuksen, itseopiskelun ja ryhmätöiden oppimismenetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan viimeistä edellisellä lähikerralla. Uusintatenttejä järjestetään 2 kpl. Uusintatenttien päivämäärät sovitaan ryhmän kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustetelut, pientehtävät, learning cafe, käännetty luokkahuone, alustukset ja kirjat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa. Vastaava kurssin suoritus muualla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
1. Lähitunnit
2. Tehtävät
3. Kirjallisuus
Ennakoidut kontaktikertojen sisällöt
1. Kurssin esittely ja toteutuksen läpikäyminen,
2. Organisaatiokäyttäytyminen,
3. Joharin ikkuna
4. Itsensä johtaminen
5. Ryhmätoiminta
6. Aika johtamisessa
7. Motivaatioteoriat
8. Temperamentti
9. Oppiva organisaatio Oppimiskäsitykset
10. Henkilöstön kehitys
11. Palautteenanto
12. Muutosjohtaminen, Muutosvastarinta
13. Esimiesviestintä
14. Tulosjohtaminen BSC
15. Strateginen johtaminen
16. Henkilöstöhallinto ja politiikka
17. Palkitseminen
18. Tasa-arvo
19. Rekrytointi
20. Perehdytys
21. Sitouttaminen
22. Tietojohtaminen
23. Kehityskeskustelut
24. Vaikeat esimiestilanteet
25. KERTAUS
26. TENTTI
Ajankäyttö
52 lähituntia.
II Tehtävät
Ajankäyttö
30 tuntia itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä
III Kirjallisuus
Sisältö
Lue kirjat:
1. Järvinen, Rantala, Ruotsalainen: "Johda Suoritusta" (Talentum 2014) yhdessä sovittavin osin.
2. Roger E. Allen: "Nalle Puh ja johtamisen taito" (WSOY) luetaan ja pohditaan yhdessä
3. Goleman Daniel: "Tunneäly työelämässä" Otava 2012. (yhdessä sovittavin osin)
4. Viitala Riitta: "Henkilöstöjohtaminen: Strateginen kilpailutekijä" Edita 2013. (Määritellyiltä osin)
Ajankäyttö
54 tuntia. Sisältää tenttiin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Ymmärtää johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
Tuntee esimiestyn vaatimukset ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
Tutustuu toiminnohjauksen filosofioihin
Ymmärtää johtajuuden (leadership) ja johtamisen (management) eron
Hallitsee johtamisen ja esimiestyön perustoiminnan
Sisältö jakautuu pääpirteittäin seuraaviin osioihin
Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
Organisaatioteoriat
Henkilöstöjohtaminen
Johdon ja henkilöstön kehittäminen
Työhyvinvointi
Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
Itsensä johtaminen
Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen, neuvottelu
Rekrytointi
Perehdyttäminen
Palkkaus ja palkitseminen
Raportoinnit ja mittarit
Sopiminen
Vastuut
Johtamisjärjestelmät ja filosofiat
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi jakautuu 3 pääkohtaan:
Aktiivinen osalistuminen lähiopetukseen ja pientehtäviin kontaktituntien aikana. 1/3 arvosanaan vaikuttavista pisteistä.
Annettujen kotitehtävien suorittaminen. Tehtävistä saa pisteitä jotka vaikuttavat 1/3 arvosanan kokonaisuudesta
Tentti. Tentistä saa 1/3 arvosanaan vaikuttavista pisteistä.
Jokaisesta arviointiosiosta pitää saada vähintään 50 % pisteistä, jotta kurssi on hyväksytty.
Hylätty (0)
Aktiivisuus kontaktitunneilla hyvin heikkoa. Yli puolet kontaktitoiminnasta ollut poissa.
Tentin suoritus hyvin heikko. Alle puolet tentin pisteistä.
Tehtävien suorittaminen ollut hyvin heikkoa. Alle puolet tehtävien pisteistä saatu kerättyä.
Jokainen kohta yksinään riittää antamaan arvosanan hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aktiivisuus kontaktitunneilla tyydyttävää. Yli puolet kontaktitoiminnasta ollut paikalla.
Tentin suoritus tyydyttävä. Yli puolet tentin pisteistä kerätty.
Tehtävien suorittaminen ollut tyydyttävää. Yli puolet tehtävien pisteistä saatu kerättyä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aktiivisuus kontaktitunneilla hyvää. Yli puolet kontaktitoiminnasta ollut paikalla. Osoittaa aktiivisuutta ja tiedon hyvää omaksumista sekä soveltamista tunneilla ja peintehtävissä.
Tentin suoritus hyvä. Yli puolet tentin pisteistä kerätty. Osoittanut hyvää osaamista sekä soveltamista kurssikokonaisuuden osaamisessa tentissä.
Tehtävien suorittaminen ollut hyvää. Yli puolet tehtävien pisteistä saatu. Osoittanut hyvää osaamista ja omatoimista suorittamista kurssin tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivisuus kontaktitunneilla hyvää. Lähes kaikessa kontaktitoiminnassa ollut paikalla. Osoittaa aktiivisuutta ja tiedon hyvää omaksumista sekä soveltamista tunneilla ja peintehtävissä.
Tentin suoritus kiitettävä. Osoittanut hyvää osaamista sekä soveltamista kurssikokonaisuuden osaamisessa tentissä, kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksia toisiinsa tehtäviä ratkoessa.
Tehtävien suorittaminen ollut kiitettävä. Lähes kakkien tehtävien pisteistä saatu kiitettävät pisteet. Osoittanut hyvää osaamista ja omatoimista suorittamista kurssin tehtävissä. Paneutunut tehtävien kokonaisuuksiin ja osannut soveltaa tietoa.