Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön filosofia ja näyttöön perustuvuus sairaanhoitajan professiossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031482-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.11.2019 - 19.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 24.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
Kätilökoulutus
Opettajat
Miia Utriainen
Marjatta Häsänen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
7031482
Toteutukselle 7031482-3025 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Vk 3 Opintojakson info 13.1.2020 klo 10-11.30 tilassa ICT C- 2025


HUOM. SUUNNITELTUUN LÄHIOPETUKSEEN TULEE MUUTOKSIA KORONAVIRUSEPIDEMIAN VUOKSI:
16.3.20 tilanteen mukaan:
HTTS ry V-S alueyhdistyksen seminaarin 6.5.2020 on peruutettu.Simulaatiot toteutuisivat, mutta muu lähiopetus muuttuisi verkkovälitteiseksi.

Info sisältää lisäksi 45 min pienryhmäkeskustelun, jonka vetävät hoitotieteen 2. vuosikurssin opiskelijat Noora Gustafsson ja Mikael Helenius.Keskustelun aiheena on Patricia Bennerin kehittämä ’From novice to expert’ – teoria, jossa hoitotyön asiantuntijuus nähdään kokemuksen myötä kehittyvänä ominaisuutena. Teoria sisältää viisi tasoa (noviisi, edistynyt aloittelija, kompetentti, pätevä ja asiantuntija), joiden kautta hoitotyöntekijän ammatillinen kehittyminen kulkee noviisista asiantuntijaksi.
Keskustelutilaisuudessa esitellään edellä mainittu teoria ja pohditaan yhdessä sen merkitystä opiskelijoiden näkökulmasta. Opintojaksolle ilmoittautuneet ovat saaneet spostilla infokirjeen asiasta.

Vk 4 Hoitotieteen teorian teemapäivä 23.1. 20 klo 10-16. Ks ohjelma lisätietoja-kohdasta.

Vk 15 4h+ 2h* Orientaatioluento (hoitotyön filosofia ja etiikka) ja
pienryhmäjako opintojakson kirjalliseen tehtävään, joka
toimii seminaarin aihejakona:
1) Itsemääräämisoikeus & turvallisuus
2) kokonaisvaltaisuus & terveyskeskeisyys
3) vastuullisuus & tasa-arvo
4) yksilöllisyys & perhekeskeisyys
5) omatoimisuus & jatkuvuus
6) kollegiaalisuus
* Tiedonhaun oppiminen: info sähköiseen oppimisympäristöön,
jossa tiedonhakuun liittyviä ohjeita ja tehtäviä. Tiedonhaku
suunnataan seminaariaiheisiin.

Vk 16-19 Opettajan pienryhmäohjaukset sovitaan erikseen Skype for
business etäohjauksena tai ICT-talolla: 30 min ohjaus /
pienryhmä, opettajalle ennalta toimitettuun materiaaliin ja
kysymyksiin perustuen.

Vk 18 4h+ 2h* Luentoalustus ja oppimiskeskustelu ennakkotehtävän avulla:
Hoitotiede tieteenalana -- näyttöön perustuva toiminta -
hoitosuositukset
* tiedonhaun workshopit

Vk 19 2h Etiikan simulaatio (toteutuvat 1+2 pienryhmittäin á 2h) Medisiina
D:n tiloissa

Vk 21 6h + (2h) Seminaari, jossa on opponointikäytäntö. Opponointi
laaditaan kirjallisena hampurilaismallin palautteen
mukaisesti. Seminaariesitys laaditaan englanninkielisenä,
esitykset englanti tai suomi.

Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina (viikot 15-19)

Tavoitteet

HOITOTYÖN FILOSOFIA JA NäYTTÖÖN PERUSTUVUUS SAIRAANHOITAJAN PROFESSIOSSA 5 op HOFI
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista myös sähköisissä palveluissa
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- tietää hoitotyön tietoperustan
- tunnistaa sairaanhoitajan vastuun ja tehtäväalueen
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- osaa tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista

Sisältö

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- tiedonhankinta

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajien eettiset ohjeet 1996 (päivitetään parhaillaan- infon ajankohtana)
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/

Sairaanhoitajien kollegiaalisuusohjeet (sama kuin yllä)

Kätilötyön eettiset periaatteet https://asiakas.kotisivukone.com/files/suomenkatiloliitto.kotisivukone.com/tiedostot/tiedolla_taidolla_tunteella.pdf

ETENE Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan neuvottelukunta
https://etene.fi/etusivu

ETENE Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet
https://etene.fi/documents/1429646/1559098/ETENE-julkaisuja+1+Terveydenhuollon+yhteinen+arvopohja%2C+yhteiset+tavoitteet+ja+periaatteet.pdf/4de20e99-c65a-4002-9e98-79a4941b4468

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940564

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559

HOTUS Hoitotyön tutkimussäätiö (hoitosuositukset)
https://www.hotus.fi/hoitosuositukset/

Elomaa & Mikkola 2010. Näytön jäljillä- Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf

Tietokannat: esim. Medic.

Kirjallisuutta:
Leino-Kilpi & Välimäki 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro.
Sarvimäki & Stenbock-Hult 2009. Hoitotyön etiikka. Edita Prima.
Louhiala & Launis 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Edita Prima.
EDriksson, Isola& Kyngäs 2016. Hoitotiede. Sanoma Pro.


Tiedonhakijan oppaat: http://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Verkkotehtävät sähköisellä oppimisalustalla.
Lähiopetuksen oppimiskeskustelut, luentoalustukset ja seminaari, joka perustuu pienryhmäkohtaiseen kirjalliseen tehtävään.
Simulaatio.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen = lähiopetukseen valmistaudutaan.
Verkkopedagogiikka.
Simulaatiopedagogiikka.
Opiskelija aktiivisena toimijana = oppijana.
Vertaisarviointi.
Itsenäinen ja ohjattu tiedonhaku.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ohjaustilanteet 25 h.
Hoitotiedepäivä 6h.
Yhteensä 135 h.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op = 27h)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys, joka perustuu kirjalliseen tehtävään 1-5
Opponointi hyväksytty-hylätty
Simulaatio hyväksytty-hylätty
Tiedonhaun opiskelun verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty
Oppimiskeskustelun ennakkotehtävä hyväksytty/ hylätty
Englanninkielinen seminaariesitys nostaa arvosanan +1.

Simulaation ja seminaarin poissaolosta tulee korvaava tehtävä.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 1op, hyväksytty / hylätty

Lisätiedot

Hoitotieteen teorian teemapäivä 23.1.2020 OHJELMA
Kohtaamisia ja muutoksia/siirtymiä hoitotyössä
- Hoitotieteelliset teoriat perustana ja tukena
Paikka: Medisiina D -rakennus, Säätiö-sali (MED D1024), Kiinamyllynkatu 10

10.15–10.30 Teemapäivän avaus
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
10.30–11.15 Tunteista teoriaa
Silja Eskolin, TM, TtM-opiskelija,
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
11.15–11.45 Äitiyteen siirtyminen ja äitiyden kohtaaminen
Elina Koivisto, Hanna Koivikko, Mirva Tanhua, TtK-opiskelijat,
Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
11.45–12.45 Lounastauko
12.45–13.15 Terveyskäyttäytymisen muutokset
Johanna Rannikko, Marjo Mäkelä, Milka Virmajoki, TtK-opiskelijat, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
13.15–13.45 Terveyskäyttäytymisen muutokset
Niko Ranta, Minna Richards, Julia Sahramäki, TtK-opiskelijat, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
13.45–14.15 Oireiden vai potilaan kohtaaminen?
Katja Kankaanpää, Milla Haapala, Suvi Vainio, TtK-opiskelijat, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
14.15–14.30 Tauko
14.30–15.00 ”Kohtaaminen myrskyssä”
Karla Uusitalo, Tinja Rautiainen, TtK-opiskelijat, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
15.00–15.45 Mittarista kohtaamisen, kohtaamisesta teoriaa
Heli Virtanen, TtT, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
15.45–16.00 Teemapäivän päätös
TtK-opiskelijat, Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lounas ja kahvi omakustanteiset. Ilmoittautumiset 15.1.2020 mennessä spostilla saadun ohjelman linkistä.

Siirry alkuun