•   Ihmisen immuniteetin ja ravitsemuksen perusta sekä mikrobiologia 7031484-3014 09.09.2019-06.10.2019  4 op  (PKÄTIS19) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Ihmisen immuniteetin ja ravitsemuksen perusta sekä mikrobiologia 4 OP IMRA
    Tavoitteet
    - tietää mitä immuniteetillä ja puolustusjärjestelmällä tarkoitetaan
    - tietää rokottamisen tietoperustan
    - tietää mitä hoitoon liittyvällä infektiolla ja infektioriskien hallinnalla tarkoitetaan
    - tietää aseptisen työskentelyn merkityksen
    - tietää ravintoaineet, ihmisen ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
    - osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
    - osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
    Opintojakson sisältö
    Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI

    - keskeisen käsitteistö

    - vastustuskyky ja immunisaatio

    - infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset

    - käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö

    - tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit

    Ravitsemuksen perusteet 2opRAV1

    - Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä

    - Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys

    - Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä

    - Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet

    Vastuuopettaja

    Heli Aarnio, Johanna Kurtti

    Oppimateriaali

    Tenttimateriaalina:
    Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi)
    Käsihygienia terveydenhuollossa
    INFEKTIOIDEN TORJUNNAN PERUSTEET - Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella
    Tartuntatautilaki 1227/2016
    THL. 2018. Aikuisten rokotusohjelma.
    THL. 2017. Miten rokottaminen suojaa yksilöä. Merit Melin, Asiantuntijamikrobiologian yksikkö.
    THL. 2017. Miten rokotuskattavuus suojaa väestöä. Merit Melin, Asiantuntijamikrobiologian yksikkö.
    Opettajan osoittama mahdollinen muu materiaali.
    Tenttipäivä ja -tapa sovitaan opettajan ja ryhmän kesken (arviointi: 0-5)
    Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologia IMMI materiaalista siirretään tenttimateriaaliin oppikirja: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018)
    (Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL)
    IMMIn materiaaleista siirretään tenttimateriaaliin oppikirja: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta
    Luku I
    1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
    1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
    1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät….39-49
    1.4 Bakteereiden luonnollinen ja hankittu resistenssi 50-59
    1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)
    Oppikirja on lainattavissa kirjan muodossa sekä e-kirjana kirjastossamme.
    -------------------------------------
    Finnasta löytyy hoitoon liittyvien infektioiden torjunta e-kirjana.
    https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.503356
    Kirjan tiedoissa olevasta linkistä pääsee eteenpäin. Haka-kirjautumisen Finnaan voi tehdä jo etukäteen, mutta AMK:n verkon ulkopuolelta kysyy sitä myös kirjan linkkiä klikatessa.
    Kirja tosiaan Ellibs-palvelusta ja E-kirjaoppaastamme -> Kotimaiset e-kirjapalvelut -> Ellibs löydätte ohjeita palvelun käyttöönottoon
    http://libguides.turkuamk.fi/e-kirjaopas
    Etusivu - E-kirjaopas - Tiedonhakijan oppaat at Turku ...
    libguides.turkuamk.fi
    Kurssikirjat pyritään aina hankkimaan elektronisena. E-kurssikirjoja, etenkin suomenkielisiä, on kuitenkin vielä rajallisesti saatavilla
    Ravitsemuksen perusteet:
    Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
    Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. (www.vrn.fi)
    Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.

    Oppimismenetelmät

    • lähi- ja verkko-opetus, ryhmätyöskentelyä, etukäteistehtävät, tentti
    Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä. Opiskelija analysoi mm. oman ruokapäiväkirjansa ja antaa itselle tulosten perusteella terveellisiin ravitsemustottumuksiin ohjaavan palautteen. Optima-tentti.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Optimatentti (0-5), luokkaharjoittelu (läsnäolo, etukäteistehtävän tekeminen hyväksytysti ennen tunnille tuloa ja aktiivinen osallistuminen), posteri (hyv/hyl).
    Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.09.2019 - 06.10.2019

    Ilmoittautumisaika

    13.07.2019 - 06.10.2019

    Ryhmä(t)
    • PKÄTIS19
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 25

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Johanna Kurtti (Ravitsemuksen perusteet 2 op)
    Heli Aarnio

    Koulutus

    Kätilökoulutus

    Toimipiste

    Joukahaisenkatu

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Mahdolliset poissaolot korvataan toisen luokan kanssa.

    Pedagogiset toimintatavat

    • yhteisopettajuus, tiimioppiminen, luokkaharjoittelua, työpajatyöskentelyä

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    2op = 54t, josta 1t info, 4t luokkaharjoittelua ja 3t posterien esitys. 46t itsenäistä työskentelyä (verkkokeskustelua + tentti, työpajat).
    Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 12, ryhmätyöskentely 3 t ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 39 tuntia (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja Optima-tentin 1 t).

    Sisältö ja ajoitus

    IMMI
    • keskeisen käsitteistö
    • vastustuskyky ja immunisaatio
    • infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
    • käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
    • tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
    Ravitsemuksen perusteet 2 op:
    - Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
    - Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
    - Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
    - Eri ikäisen väestön terveyshaasteet