Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen immuniteetin ja ravitsemuksen perusta sekä mikrobiologia (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7031484-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Isa Öhberg
  • Johanna Kurtti

Ryhmät

  • PSHTS20B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20B

Tavoitteet

Ihmisen immuniteetin ja ravitsemuksen perusta sekä mikrobiologia 4 OP IMRA
Tavoitteet
- tietää mitä immuniteetillä ja puolustusjärjestelmällä tarkoitetaan
- tietää rokottamisen tietoperustan
- tietää mitä hoitoon liittyvällä infektiolla ja infektioriskien hallinnalla tarkoitetaan
- tietää aseptisen työskentelyn merkityksen
- tietää ravintoaineet, ihmisen ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
- osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
- osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
- keskeisen käsitteistö
- vastustuskyky ja immunisaatio
- infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
- tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Ravitsemuksen perusteet 2opRAV1
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet

Oppimateriaalit

Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018) Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta kirjasta seuraavat luvut.

1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät 39-42
1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro:
- Aseptiikka hoitotyössä s. 104-131

Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. 2018. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Suositus%20hoitoon%20liittyvien%20infektioiden%20torjunnasta.pdf

Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi) https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.

Opetusmenetelmät

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

* Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarve ja voimavariastava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa toteutetaan Attendon hoivakodissa

IMMI = 2 op = 54 h, josta kontaktia koululla 12h

Teema 1:
- kontaktiopetusta (Käsihygienia työpaja): 4 h
- Itsenäinen työskentelu (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät):
- Infektioiden torjunta/ Oppiportti

Teema 2:
- kontaktiopetus (Työpajat): 4h (Posteri) + 4h (eristys)
- Itsenäinen työskentely ( (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät)
- etukäteistehtävät
- rokottaminen-osio
Optima-tentti (0-5)


Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 12, ryhmätyöskentely 4 t ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 38 tuntia (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
Teema 1
- keskeisen käsitteistö
- vastustuskyky ja immunisaatio
- infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
- käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö

Teema 2
- tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
- rokottamisen perusta
- eristyksen järjestäminen


Ravitsemuksen perusteet 2op RAV1
- Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
- Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
- Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
- Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

IMMI:
HYV/HYL etukäteistehtävät
HYL_K5 Kontaktiopetus (läsnäolo, etukäteistehtävän tekeminen hyväksytysti ennen tunnille tuloa ja aktiivinen osallistuminen)
Tentti (0-5)


Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5)