Johtamisosaaminen ja yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031497-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.11.2019 - 13.01.2020
Ajoitus
13.11.2019 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Jaana Tomppo
- Maika Kummel
Ryhmät
-
PTHTK17BTerveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K17B
Tavoitteet
Johtamisosaaminen ja yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla 5 op JOSTE
- Osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
- Osaa aktiivisesti osallistua kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin
- Osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
- Osaa arvioida ja kehittää hoidon/hoitotyön laatua hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- Harjaantuu itsensä johtamisessa
- Tietää ja tunnistaa sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet
- Tunnistaa tuloksellisen ja vaikuttavan toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
- Ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa oman tehtävän mukaisesti
- Perehtyy johtamistyyleihin ja harjaantuu johtamaan tiimejä ja työryhmiä
- Osaa tarkastella yrittäjyyskäsitettä, oivaltaa yrittäjyyden mahdollisuutena uravalinnoissa ja työllistymisessä sekä oppii hyödyntämään sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassa
Sisältö
Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Terveydenhuollon ja hoitotyön johtaminen
- Korkealaatuisen ja kustannustehokkaan terveydenhuoltopalvelun edellytykset ja tunnuspiirteet
- Terveydenhuollon ja hoitotyön laatu ja laadun varmistus
- Itsensä johtaminen, sisäinen yrittäjyys ja hyvät työyhteisötaidot
- Tiimijohtaminen
- Työtehtävien ja - ajan suunnittelu, priorisointi ja resursointi
- Työyhteisön konfliktitilanteiden ratkaiseminen
- Tutkimus-, innovaatio ja projektitoiminta terveydenhuollon kehittämisessä
- Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla sekä sisäinen yrittäjyys
Oppimateriaalit
- Kymäläinen, H-R, Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. 2016. Opas projektityöskentelyyn. Helsingin yliopisto. Tieteellistä toimintaa -verkoston julkaisu.
- Terhyn projektipajan opiskelijaohjaajan opas. 2019. Turun AMKin sisäisiä julkaisuja. (Optimassa)
- Terhyn projektipajan opiskelijan opas 2019. Turun AMKin sisäisiä julkaisuja. (Optimassa)
- Muu erikseen ilmoitettu etukäteismateriaali Optimassa
Opetusmenetelmät
-Itsenäinen opiskelu (etukäteismateriaaliin perustuvat tehtävät, päiväkirjan pitäminen)
-Pienryhmätyöskentely
-Työnohjaukseen osallistuminen
-Asiantuntija-alustukset (mm. teemapäivä yrittäjyyteen liittyen)
-Pajatoiminnan menetelmät (vastuuta ottamalla oppiminen)
-Itsearviointi, vertaisarviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- ongelmaperustainen oppiminen
- flipped learning (käänteinen luokkahuone)
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- uudistavan oppimisen näkökulmat (aiemman osaamisen hyödyntäminen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- 5x27 tuntia=135 tuntia (suositeltavaa pitää tuntikirjausta)
- Etukäteismateriaaliin perustuvat oppimistehtävät
- Valmennuspäiviin osallistuminen (4 kertaa)
- Oman oppimisprosessin dokumentoiminen
- Yrittäjyyden teemapäivä
- Projektipajoihin ja lopputapahtumaan osallistuminen
Sisällön jaksotus
AJOITUS:
13.11.2019- 31.5.2020
SISÄLTÖ:
Valmentautuminen ryhmänohjaajaksi ja ryhmänohjaajana toimiminen Sosiaali- ja terveysalan projektipajoissa.
Tavoitteena on, että
- Opiskelija harjaantuu ryhmänohjauksen johtamisen taitoihin hyödyntämällä tiiminohjauksen teoriatietoja ja toimimalla ryhmänohjaajana käytännössä
-Opiskelija osaa suunnitella pajan toimintaa, ryhmäyttää opiskelijat, ohjata projektipajat, huolehtia aikatauluista ja tehtävien palautuksista sekä osaa tukea projektipajan osallistujia oppimisprosessissaan
Viestintäkanava ja lisätietoja
-Projektipajat toteutetaan ryhmien PENHOK20 (ensihoitajaryhmä) ja PTHTK20 (terveydenhoitajaryhmä) kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi muodostuu
- opettajan arvioinnista (0-5)
- pajaryhmän arvioinnista (0-5)
- opiskelijaohjaajan itsearvioinnista (0-5)
- opintojaksoon liittyvät kirjall.tehtävät (0-5)