Potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7031506-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 02.02.2020
Ajoitus
27.01.2020 - 29.03.2020
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Anna-Maija Karapuu
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK20Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K20
Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
Tavoitteet
Potilaan kliinisen tutkimisen prekliininen harjoittelu 2 opPOTHOP
Tavoitteet:
- Osaa kohdata potilaan ja hänen omaisensa
- Osaa haastatella potilasta, tehdä havaintoja ja dokumentoida ne asianmukaisesti
- Osaa tarkkailla potilaan yleistilaa ja peruselintoimintoja
- Osaa potilaan peruselintoimintojen kliinisen tutkimisen perusperiaatteet
- Hallitsee kliinisessä tutkimisessa käytettävän välineistön
- Osaa tehdä johtopäätöksiä potilaan kliinisen tutkimisen perusteella
- Osaa hyödyntää kliinisen tutkimuksen löydöksiä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa
- Ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden ja osaa toimia sen mukaisesti
Sisältö
Sisältö:
- Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
- Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
- Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
- Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Aika ja paikka
vko 37-41
Oppimateriaalit
- Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. & Saikko, S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro.
- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Uusin painos. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
- Muu opettajan osoittama materiaalia.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat valmistautuvat harjoitustunteihin tekemällä niihin liittyvät ennakkotehtävät yksilö- ja ryhmätehtävinä.
Harjoitustunneilla toteutetaan tiimioppimisen periaatteita.
Simulaatiot perustuvat potilastapauksiin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op. = 54 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20 h.
Sisällön jaksotus
• Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Viestintäkanava ja lisätietoja
Työpuku, työkengät ja nimineula oltava prekliinisillä harjoittelutunneilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prekliininen harjoittelu, tilanneharjoitukset ja simulaatiot ovat pakollisia (lähihoitajat voivat AHOToida joitakin tunteja, niistä sovitaan opettajan kanssa erikseen) ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mahdollisista poissaoloista opiskelijan tulee keskustella opettajan kanssa. Kaikki poissaolot tulee korvata toisen opettajan tunneilla. Opiskelija selvittää itse korvaavien tuntien aiheet, opettajat ja on heihin itse yhteydessä. Kaikki luokkaharjoittelutunnit tulee olla suoritettu ennen simulaatioon osallistumista. Luokkaharjoittelutunneille tulee olla tehty etukäteistehtävät huolellisesti ja ne tulee näyttää opettajalle (hyv/hyl).
Winhaan merkittävät osat:
1. Ennakkotehtävät (0,5 op) hyv/hyl
2. Harjoitustunnit (1op) hyv/hyl
3. Simulaatio (0,5 op)