Siirry suoraan sisältöön

Potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7031506-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 02.02.2020

Ajoitus

27.01.2020 - 29.03.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anna-Maija Karapuu

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä A (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PTERTK20
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K20

Pienryhmät

  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Potilaan kliinisen tutkimisen prekliininen harjoittelu 2 opPOTHOP
Tavoitteet:
- Osaa kohdata potilaan ja hänen omaisensa
- Osaa haastatella potilasta, tehdä havaintoja ja dokumentoida ne asianmukaisesti
- Osaa tarkkailla potilaan yleistilaa ja peruselintoimintoja
- Osaa potilaan peruselintoimintojen kliinisen tutkimisen perusperiaatteet
- Hallitsee kliinisessä tutkimisessa käytettävän välineistön
- Osaa tehdä johtopäätöksiä potilaan kliinisen tutkimisen perusteella
- Osaa hyödyntää kliinisen tutkimuksen löydöksiä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa
- Ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden ja osaa toimia sen mukaisesti

Sisältö

Sisältö:
- Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
- Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
- Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
- Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö

Aika ja paikka

vko 37-41

Oppimateriaalit

- Alanen, P., Jormakka, J., Kosonen, A. & Saikko, S. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro.
- Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S. Uusin painos. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
- Muu opettajan osoittama materiaalia.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät harjoitustunneille.
Luokkaharjoittelu pienryhmissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat valmistautuvat harjoitustunteihin tekemällä niihin liittyvät ennakkotehtävät yksilö- ja ryhmätehtävinä.
Harjoitustunneilla toteutetaan tiimioppimisen periaatteita.
Simulaatiot perustuvat potilastapauksiin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op. = 54 h opiskelijan työtä, mistä luokkaharjoittelua 20 h.

Sisällön jaksotus

• Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö

Viestintäkanava ja lisätietoja

Työpuku, työkengät ja nimineula oltava prekliinisillä harjoittelutunneilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prekliininen harjoittelu, tilanneharjoitukset ja simulaatiot ovat pakollisia (lähihoitajat voivat AHOToida joitakin tunteja, niistä sovitaan opettajan kanssa erikseen) ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mahdollisista poissaoloista opiskelijan tulee keskustella opettajan kanssa. Kaikki poissaolot tulee korvata toisen opettajan tunneilla. Opiskelija selvittää itse korvaavien tuntien aiheet, opettajat ja on heihin itse yhteydessä. Kaikki luokkaharjoittelutunnit tulee olla suoritettu ennen simulaatioon osallistumista. Luokkaharjoittelutunneille tulee olla tehty etukäteistehtävät huolellisesti ja ne tulee näyttää opettajalle (hyv/hyl).
Winhaan merkittävät osat:
1. Ennakkotehtävät (0,5 op) hyv/hyl
2. Harjoitustunnit (1op) hyv/hyl
3. Simulaatio (0,5 op)