Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7031507-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

07.09.2020 - 29.11.2020

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jonna Laine
  • Liisa Anttila
  • Satu Halonen
  • Jenni Suominen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 Satu (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 Liisa (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHSS20B
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20B

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1 Satu
  • Pienryhmä 2 Liisa

Tavoitteet

Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 4 op HOPHOP
Tavoitteet:
Opiskelija
· osaa toimia ammatillisesti ja näyttöön perustuen
· osaa toimia yhteistyössä potilaan ja tiimin kanssa
·osaa määritellä potilaan hoidon tarpeita jatavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan voimavarojen edistäen
- osaa työskennellä huomioiden työ- ja potilasturvallisuuden periaatteet: aseptisesti ja ergonomisesti
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakas-/potilaslähtöistä virike- ja ohjaustoimintaa

Sisältö

Sisältö:
- Päivittäiset toiminnot
- Vitaalielintoiminnot
- Ensiapu japeruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen

Oppimateriaalit

Prekliiniseen harjoitteluun valmistautuminen perehtymällä etukäteen harjoiteltavaan aihekokonaisuuteen hyödyntäen seuraavia lähteitä:

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Käypä Hoito: Elvytys (ei hoitoelvytys)
Duodecimin ensiapuopes https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät pyrkivät kehittämään opiskelijoiden innovaatiokompetensseja (aloitekyky, tiimityö, luovuus, kriittinen ajattelu)
Käänteinen oppiminen (itsenäinen harjoitteluun valmistautuminen peretymällä käsiteltävään aihealueeseen)
Tekemällä oppiminen
Yhdessä oppiminen
Oppimista edistävän palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
Tekemällä oppiminen
Simulaatiopedagogiikka
Yhteisöllinen oppiminen
Työelämälähtöisyys
Oppimista tukeva arviointi
Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö,) integrointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 4 op= 108 h
Kontaktiopetusta 15 h/ op= 60 h,

-4 h Ruokailussa avustaminen Kukonkallion vanhainkodissa

Itsenäinen työskentely: 44 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Ammatillinen käyttäytyminen :
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen:
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkiut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen:
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit:
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Sisällön jaksotus

Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja

Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
Ammatillinen toiminta
Aseptinen toiminta
Ergonominen työskentely
Turvallinen hoitoympäristö
Yhteistyö tiimin ja asiakkaan/ potilaan kanssa

Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op)

Päivittäiset toiminnot
Aktiviteetti
Kudoseheys
Ravitsemus ja nestetasapaino
Erittäminen
Kulttuurihyvinvointi

Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)

Vitaalielintoiminnot
Ensiapu ja peruselvytys
Aistitoiminnot
Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
Kuoleman kohtaaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Harjoittelutunneille tarvitaan suojavaate

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille ja simulaatioihin (vrt. prekliinisen harjoittelun arviointikriteerit)
Sovittujen tehtävien hyväksytty suoritus ja harjoitteluun valmistautuminen