Marko Björn, Heidi Kalve, Seija Kirkko-Jaakkola, Krista Salo-Tuominen, Raini Tuominen, Anniina Friman
Ilmoitetaan erikoisalakohtaisesti verkko-oppimisympäristössä.
Erikoisalakohtaiset vaihtoehtoiset toteutustavat kuvataan verkko-oppimisympäristössä. Toteutus voi sisältää myös erikoisalakohtaisia pakollisia osia.
Opiskelija esittää osaamisensa puheviestinnän ja/tai kirjallisen viestinnän eri keinoin.
Toteutuksen oppimistehtävät arvioidaan numeerisesti aina, kun tehtävä on luonteeltaan sellainen, että numeerinen arviointi on mahdollista tehdä.
Arvioinnin kohteena on sisällön ajankohtaisuus, asiantuntijuus, uuden tiedon käyttö, tekstin johdonmukaisuus ja luettavuus, kotimaisten ja vieraskielisten lähteiden laatu ja määrä. Tehtäväkohtaiset arvioinnin perusteet on saatavilla verkko-oppimisympäristöstä tai erikoisalasta vastaavalta opettajalta.
Opintojakson arvosana muodostuu toteutuksen osien arvosanojen painottamattomasta keskiarvosta ellei ohjaavan opettajan kanssa muuta sovita.
Suomi
01.09.2021 - 31.12.2022
02.08.2021 - 31.12.2021
Terveys ja hyvinvointi
Opiskelijan ohjaajana toimii pääsääntöisesti erikoisalasta vastaava opettaja:
- immunohematologia Krista Salo-Tuominen
- kl. fysiologia Krista Salo-Tuominen
- kl. hematologia Anniina Friman
- kl. kemia Heidi Kalve
- kl. mikrobiologia Seija Kirkko-Jaakkola
- kl. neurofysiologia Seija Kirkko-Jaakkola (muutettu 11.1.2022)
- kl. näytteenotto ja vierianalytiikka Raini Tuominen
- molekyyligenetiikka Krista Salo-Tuominen (muutettu 11.1.2022)
- patologia Seija Kirkko-Jaakkola
Muissa tilanteissa ohjausvastuu määritellään tapauskohtaisesti.
Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojakson suorituksen voi aloittaa pääsääntöisesti sitten, kun lukukausille 1.-4. ajoitetut opintojaksot (teoriaopinnot, laboraatioharjoitukset, Näytteenotto ja asiakaspalvelu -harjoittelujakso) on suoritettu hyväksytysti.
Bioanalyytikkokoulutus
H-5
Opintojakson korvaaminen aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla:
Opiskelijan tulee lähettää tuutoropettajalle kirjallinen kuvaus hyväksiluvun perusteista, jossa tulee vastata vähintään seuraaviin kysymyksiin:
- Miten aikaisemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut opinnot vastaavat opintojakson tavoitteita ja sisältöjä?
- Miten aikaisemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut opinnot laajentavat bioanalytiikan ammattiopinnoissa saavutettua osaamista?
- Miten mahdollinen hyväksiluku vaikuttaa opiskelijan uratavoitteeseen ja työllistymiseen?
Tuutoropettaja tuo hyväksiluvun käsiteltäväksi koulutuksen kokoukseen. Mikäli hyväksilukua puolletaan kokouksen päätöksellä, opiskelija tekee eAHOT-hakemuksen Peppiin.
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Toteutuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Opiskelija kehittää opintojaksolla vuorovaikutus, ryhmätyöskentely ja ohjaustaitojaan sekä tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa.
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia ja se koostuu yksilöllisesti suunnitelluista oppimistehtävistä.
Opiskelija palauttaa kirjallisen suunnitelman toteutuksesta verkko-oppimisympäristöön. Toteutuksen voi aloittaa, kun opettaja on hyväksynyt suunnitelman.
Kirjalliset tehtävät kirjoitetaan aina Turun AMK:n kirjallisten töiden ohjeistuksen mukaisesti (lähdemerkintöineen) ellei muuta ohjetta anneta.
Tehtävien mitoituksessa noudatetaan seuraavia pääperiaatteita:
- kirjallisuuskatsaus (sis. lähdemateriaalin etsimisen ja lukemisen): 4 sivua tekstiä = 1 op
- oppimispäiväkirja tms. kirjoitelma, joka ei perustu kirjallisiin lähteisiin: 120 sanaa = 1 h työaikaa (27 h = 1 op)
- suomenkielisen ammattitekstin lukeminen (esim. tentti, oppimispäiväkirja): 100 sivua = 15 h työaikaa (27 h = 1 op)
- vieraskielisen ammattitekstin lukeminen (esim. tentti, oppimispäiväkirja): 100 sivua = 30 h työaikaa (27 h = 1 op)
- ohjaaminen laboraatioissa: ohjaustunnit kirjataan työvuorotaulukkoon 27 h = 1 op. Mikäli laboraatioon liittyy valmistelutyötä tms. lasketaan nämä tunnit erikseen.
Muiden tehtävien mitoitus arvioidaan tapauskohtaisesti. Opiskelija vastaa oman ajankäyttönsä seurannasta ja sen osoittamisesta ohjaavalle opettajalle.
Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojaksojen aikana opiskelija kehittää terveydenhuollon moniammatillisessa toimintaympäristössä tarvittavaa asiantuntijaosaamistaan.
Toteutus suunnitellaan yksilöllisesti opiskelijan henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteita ja uratavoitteita tukien. Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojaksoilla opiskelija laajentaa osaamistaan tavallisimmin yhdellä tai kahdella laboratoriotyön erikoisalalla ja kehittää ko. erikoisalan sisällöllisen osaamisen lisäksi yhtä tai useampaa seuraavista osaamisalueista:
- opetus- ja ohjaus
- yrittäjyys ja liiketoiminta
- tieteellinen tieto laboratoriotyön tukena
- tieteellinen tutkimustyö
- laboratorion laatutyö ja johtaminen
- kestävä kehitys
Opiskelija suorittaa Laajentava erikoisalan osaaminen -harjoittelujakson erikoisalalta/sisältöalueelta, jolla hän on suorittanut vähintään 5 op Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä -opintoja.