Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 39

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
ma 7.11. klo 8.00-10.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
ma 14.11. klo 8.00-10.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
ma 21.11 klo 8-10 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
ma 28.11.klo 8.00-10.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
ma 5.12. klo 8.00-10.00 Oppimistehtävän purku,IU, LP

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus 16.12.2022 (2. Palautus 27.1.2023, 3. Palautus 3.3.2023).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta